‘Suikerbieten op de weg: waarom zijn volle vrachtwagens niet afgedekt?’
VRAAG & ANTWOORD,,Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne”, schrijft lezer Bart Gigi. ,,Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als gevolg dat er op elke straathoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten liggen. Waarom word het gedoogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt direct een boete zonder het groene netje over zijn aanhanger. Je zou maar zo’n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Het is niet wettelijk verplicht om losse lading af te dekken. Maar je moet volgens de wet wel voorkomen dat er gevaar of hinder kan ontstaan door van de auto vallende of wegwaaiende lading. Is die kans reëel, dan ben je verplicht de lading af te dekken. Bij de aanhanger achter een personenauto is een net of andere soort bevestiging al gauw onvermijdelijk, omdat de kans dat er iets uit valt doorgaans groter is dan bij de grote, diepe laadbak van een vrachtauto.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Betaal je voor een plug-in hybride straks veel meer wegenbelasting?’
,,Voor een plug-in hybride geldt tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 wordt die korting 25 procent en vanaf 2026 houdt het voordeel op. Deze auto’s zijn veel zwaarder dan auto’s zonder batterijen. Ga je dan voor zo’n plug-in hybride vanaf 2026 niet heel veel wegenbelasting betalen?”, vraagt lezer Koos Muis. -
VRAAG & ANTWOORD Nagellakremover en andere tips: ‘Dit werkt óók tegen plakkerige knopjes in de auto’
,,Ik las in deze rubriek over plakkerige plastic knopjes, waar ook ik in meerdere auto’s last van heb gehad”, meldt lezer Richard Delzenne. ,,Het gebruik van nagellakremover was echt een succes. Een paar minuutjes poetsen en het is weer netjes.”
-
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’ -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt.