Tesla-rijders moeten hun auto mogelijk laten ombouwen: ‘Elon Musk verbreekt zijn belofte’
De software waarmee de auto’s van Tesla deels zelfstandig kunnen rijden, is voortaan ook te huur. Maar klanten die een maandelijks bedrag voor de ‘Full Self Driving’-technologie betalen, wacht mogelijk een onaangename verrassing. Om het software-abonnement te kunnen gebruiken, moeten sommige Tesla-rijders – tegen eerdere beloftes van topman Elon Musk in – hun auto voor veel geld laten ombouwen.
Afgelopen weekend introduceerde het automerk uit Silicon Valley een nieuwe, meer toegankelijke manier om gebruik te maken van de meest geavanceerde rijhulpsystemen van Tesla. Tot nu toe moest je dat zogenoemde ‘Full Self Driving’-pakket (waarmee de auto grotendeels zelfstandig kan sturen en remmen, maar nadrukkelijk niet volledig ‘autonoom’ rijdt) los aanschaffen bij het bestellen van een Tesla, tegen bijbetaling van 7500 euro.
In Amerika kost dat pakket een volle 10.000 dollar maar voortaan hebben Tesla-klanten daar ook de optie om de bewuste software gespreid te betalen, in de vorm van een maandabonnement. Zo lang die bestuurders elke maand 199 dollar overmaken aan het bedrijf van Elon Musk, blijven de sensoren en camera’s van het ‘zelfrijdende’ systeem hun werk doen. Stop je het abonnement, dan schakelt Tesla de slimmere software op afstand weer uit en helpt de auto minder intensief mee met het volgen van de juiste route.
1500 dollar
Zo’n abonnement klinkt aantrekkelijk, maar de Amerikaanse website Electrek ontdekte een vervelend addertje onder het gras. In de officiële aankondiging van de fabrikant staat namelijk dat eigenaren van een Tesla die tussen eind 2016 en 2019 is gebouwd, mogelijk verplicht moeten bijbetalen om hun auto aan te laten passen. Exemplaren van de Model S en X die bijvoorbeeld niet over de juiste camera’s, sensoren en computers beschikken, zijn onvoldoende voorbereid op de nieuwste software. Volgens Electrek moeten eigenaren van die auto rekening houden met 1500 dollar aan ombouwkosten.
Deze onaangename verrassing gaat in tegen de belofte die Tesla-topman Musk zo’n vijf jaar geleden deed. Toen kondigde de excentrieke miljardair via Twitter aan dat ‘alle Tesla’s vanaf dit moment voorzien zijn van volledig zelfrijdende hardware’. Het lijkt er nu op dat die belofte iets te vroeg kwam, en dat bezitters van een wat oudere Tesla alsnog worden geconfronteerd met een extra rekening – als zij tenminste het meest uitgebreide softwarepakket willen gebruiken. Bij modellen die na 2019 zijn gebouwd en zijn voorzien van Tesla’s ‘Software 3.0’, speelt het probleem niet.
De Nederlandse vertegenwoordiging van Tesla geeft desgevraagd geen commentaar op de ontstane commotie. Ondanks vragen van onze autoredactie is op dit moment bijvoorbeeld nog onduidelijk of de automaker het maandelijkse software-abonnement ook in ons land gaat aanbieden – en wat in dat geval de gevolgen zijn voor Nederlandse Tesla-rijders.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro
Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3? -
AUTO-EXPERT
Richtingaanwijzer van een auto moet geel of wit zijn
De verlichting van auto’s moet voldoen aan de eisen van de RDW, bijvoorbeeld als het gaat om de kleur van de lampen. ‘Een richtingaanwijzer die wit licht geeft, mag dat wel?’, vraagt lezer W. van der Elst zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Spraakmakend ontwerp: het geheim achter de opzienbarende Kia EV9
De meningen zijn verdeeld over het uiterlijk van de recent onthulde EV9, Kia’s nieuwe elektrische vlaggenschip. Eén ding moet je het Koreaanse merk nageven: deze SUV met zeven zitplaatsen, die binnenkort ook naar Nederland komt, ziet er allesbehalve saai uit. Hoe is dit opvallende ontwerp tot stand gekomen? Een kijkje achter de schermen bij Kia. -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Hoge WOZ-waarde? Die kun je in sommige gevallen ook slim benutten
De nieuwe WOZ-waarde ligt weer in de bus bij Nederlandse huiseigenaren. Deze door de gemeente bepaalde woningwaarde wordt gebruikt in de berekeningen voor diverse belastingen. Vind je de WOZ-waarde te hoog, dan kun je bezwaar maken. Maar je kunt hem ook slim benutten.
-
De virtuele assistent van Mercedes heeft een uitgesproken mening over Tesla en andere automerken
Mercedes-Benz is trots op zijn MBUX-systeem met spraakfunctie. Het systeem geeft soms ook bijzondere antwoorden, bijvoorbeeld op de vraag wat het van het Amerikaanse merk Tesla vindt. -
-
-
PREMIUM
Maak deze tien fouten bij het autowassen niet
De lente staat voor de deur, de temperaturen stijgen en dus is het eindelijk tijd om je auto klaar te maken voor het warme seizoen. Let daarbij op dat je daarbij niet deze gemakkelijk te voorkomen fouten maakt die je later geld kunnen kosten. -
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen?