Test BMW X3: Duur en nog niet perfect
AutotestBMW X3 xDrive 20d (190 pk), prijs vanaf €68.995
De nieuwe BMW X3 moet zich staande houden tussen sterke concurrenten als de Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 en Jaguar F-Pace. Lukt hem dat?
Het valt niet mee om de compleet nieuwe X3 van andere BMW's uit de X-familie te onderscheiden. Maar karakter heeft hij wel. Bijvoorbeeld met zijn hightech innovaties. Zoals de radiografische sleutel met beeldscherm om allerlei functies te bedienen en informatie over de auto te zien. Of de bediening van het infotainment met handgebaren: draai met je vinger rond in de lucht en het geluid van de radio gaat harder of zachter.
Na al dit vernuft is de teleurstelling des te groter als je rijstrookbewaking inschakelt. Die moet ervoor zorgen dat er automatisch wordt teruggestuurd als je onbedoeld een lijn op het wegdek overschrijdt. Maar in de praktijk ziet de auto die lijn soms niet. Bovendien gaat het terugsturen te abrupt, waardoor het systeem vervolgens ook weer abrupt vanaf de andere lijn moet terugsturen. Bij andere merken werkt dit echt beter.
De derde generatie van de X3 verstouwt 50 liter meer bagage. De zitruimte is riant, alleen de voetenruimte achterin is beperkt. In de standaarduitrusting vallen op de grootlicht-assistent (voorkomt verblinding van tegenliggers), internet inclusief real time verkeersinformatie, een noodoproepsysteem en een wifi-hotspot. Aardig is ook dat BMW 3 jaar garantie biedt, terwijl premium merken zich lange tijd slechts tot de wettelijke verplichte twee jaar beperkten. Zo kun je zelfs op jonge BMW X3 occasions nog van een staartje garantie genieten.
De viercilinder 2,0 liter dieselmotor met twee turbo's levert 190 pk. Dat leidt tot een vlotte acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 8,0 seconden. Tijdens deze test lag het verbruik rond de 1 op 12,5. Bij de vorige generatie had BMW al afgerekend met de stugge vering die de X3 bij zijn debuut nog kenmerkte. Het comfort is in orde, alleen doen de (optionele) 20 inch wielen er een beetje afbreuk aan. De besturing van de X3 is zo mogelijk nog scherper geworden en de koersvastheid - inclusief vierwielaandrijving - behoort nog steeds tot de top in deze klasse.
PLUS
Goede zitruimte. Scherp weggedrag. Fijne aandrijflijn. Innovaties.
MIN
Hoge prijs. Gebrekkige rijstrookbewaking. Beperkte voetenruimte achter.
EINDCIJFER
7,6
CONCLUSIE
De X3 is nog altijd een van de fijnste SUV's om mee te rijden. Maar daar vraagt BMW dan ook wel een erg hoge prijs voor.
EXTRA TESTNOTITIES
- Door het relatief hoge dak (in vergelijking met de concurrentie) is er veel hoofdruimte én heb je goed zicht door grote, hoge ramen rondom.
- Geen ander merk biedt zoveel keus in de bediening van het infotainment als BMW. Aanraakscherm, of toch liever de centrale knop i-Drive, of toch maar gesproken commando’s? Het kan allemaal. Tot en met handgebaren voor sommige functies (navigatie, telefoon, audiovolume) aan toe.
- Weinig merken hebben zo’n goed head-up display als BMW. Het is kleurrijk, zeer informatief en bijzonder duidelijk dankzij de hoge resolutie.
- Echt goedkoop is zo’n BMW niet. Alleen de metaal-lak kost al € 1.295. De testauto heeft bovendien een flink aantal opties, zoals het High Executive pakket (€4.995), Audio Media Pack (€ 795),
Parking Pack (€ 795), Safety Pack (€ 1.295) en het BMW Personal CoPilot Pack (€3.494). Maar ook voor de bediening aan het stuur van de automaat (€160), Performance Control (€160) en de variabele sportbesturing (€267) moet worden bijbetaald. En dan hebben we het nog niet over de Dynamic Damper Control (€1.058), de 20 inch wielen (€1.538), wegklapbare trekhaak (€1.175), displaysleutel (€ 267), BMW Individual Exterieur Line (€438), verwarmde stoelen voor en achter (€394), panoramadak (€1.602), elektrisch verstelbare voorstoelen (€1.175), elektrisch verstelbare bankleuning (€160), sportstoelen (€587) en de elektrisch verstelbare lendensteun daarin (€267). Zijn weer dan? Nee, nog steeds niet. Want we tellen ook nog de adaptieve LED-koplampen (€363), gebarenbediening van het infotainment (€254), het multifunctionele instrumentenpaneel (€416), head-up display (€1.047), Harman Kardon surroundsysteem (€748), Luxury Line aankleding van het interieur (€1.295) en de antracietkleurige hemelbekleding (€257). En zo komen we alles bij elkaar voor de geteste auto op een prijs van – schrik niet - €97.016.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit moet je doen als je automotor op hol slaat
Een op hol slaande automotor komt gelukkig niet vaak voor - en dat is maar goed ook. Een Amerikaanse Youtuber laat zien wat er kan gebeuren als een vrachtwagenblok ongecontroleerd toeren draait. -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’ -
met video
Jakkes! De eigenaar van deze beschimmelde spookauto moet snel poetsen of betalen
Wie er de komende weken nog langsloopt kan beter geen blik werpen in de oude Opel op een parkeerterreintje in Zoetermeer: overal zit schimmel. De eigenaar moet nu poetsen of betalen.Zoetermeer -
Renault Espace keert terug, als SUV
Renault heeft een nieuwe generatie van de Espace onthuld. De auto keert dus terug, maar deze keer niet als MPV, maar als SUV. Je kunt het interieur naar wens indelen met vijf of zeven zitplaatsen. -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.
-
VRAAG & ANTWOORD
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’ -
-
-
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
Met video
Porsche-drama: dit zijn de dodelijke gevaren van aquaplaning en zo voorkom je het
De Porsches die crashten op de A3 in Duitsland raakten in een slip door aquaplaning. In veel gevallen gaat het daarbij om een combinatie van een te hoge snelheid en een nat wegdek. Maar wat moet je doen wanneer je de controle dreigt te verliezen?