Volledig scherm
De combinatie van een rijke uitrusting en zeven jaar garantie maken de Ceed heel verleidelijk. © Bart Hoogveld

Test Kia Ceed: veel auto voor een scherpe prijs

AutotestMet een duizelingwekkende uitrusting en sportief karakter moet de nieuwe Kia Ceed automobilisten uit hun Golf of Astra zien te lokken.

Kia Ceed 1.4 T-GDI (140 pk), vanaf €26.095

De nieuwe Kia Ceed (de modelnaam wordt voortaan zonder apostrof geschreven) ziet er stoer en sportief uit, maar verrassingen in het design blijven uit. Ook binnenin is dit een tamelijk anonieme auto. Kia probeert gewoon het beste in deze prijsklasse te imiteren, en het liefst nog een beetje beter te doen. Vervolgens wordt er een scherpe prijs aan gehangen.

Daar is natuurlijk niks mis mee, want het resultaat is een auto met verrassend veel ruimte, zowel op de achterbank als in de kofferbak, en met een indrukwekkende standaarduitrusting. Inclusief eigentijds infotainment en allerlei veiligheidshulpjes waarvoor je bij andere merken moet bijbetalen. Wel is het merkwaardig dat adaptieve cruise-control en rijstrookbewaking met stuurcorrecties alléén geleverd worden op de duurste versie Dynamic Plus Line mét automaat.

Sportief

Je zit best laag in de nieuwe Kia en dat is mede het gevolg van de vier centimeter lagere daklijn, in vergelijking met een Golf of Astra. Sportief ingestelde bestuurders vinden zo'n lage zit misschien fijn, maar de massa niet. Kijk maar eens naar het succes van de SUV's. Het gevolg van een stoelzitting dicht bij de vloer is dat de bovenbenen niet optimaal worden ondersteund en dat beperkt het zitcomfort. De zitting kan je alleen aan de achterzijde in hoogte verstellen.

Het weggedrag van de nieuwe Ceed blijkt uitdagend goed. Het onderstel laat zich niet verrassen door plotselinge koerswijzigingen en ook de besturing maakt er een vertrouwenwekkende auto van. Alleen is de vering iets te stevig voor een gezinsauto.

Kia kiest bij zijn 1.4 motor voor een viercilinder. Hierdoor voelt het blok (testverbruik 1:15,1) wat minder geknepen aan dan de driecilinders van sommige concurrenten. Sterker nog, de sterke en soepele turbo-benzinemotor past uitstekend bij het sportieve weggedrag van de nieuwe Ceed. Die ook nog eens aangenaam stil blijkt te zijn.

PLUS

Voortreffelijk weggedrag. Krachtige en soepele motor. Veel zit- en bagageruimte.

MIN

Lage, minder comfortabele zit. Te stevige vering. Merkwaardige toewijzing opties.

EINDCIJFER

8,3

CONCLUSIE

De combinatie van een rijke uitrusting en zeven jaar garantie maken de Ceed al heel verleidelijk. En dan rijdt hij ook nog eens erg goed én hij biedt veel ruimte. Het comfort moet beter, maar wie in de Golf-klasse een nieuwe auto zoekt, kan onmogelijk om deze Kia heen.

EXTRA TESTNOTITIES

- De geteste Ceed is de vijfdeurs hatchback. De stationwagon zit er ook aan te komen en ook die is – met 625 liter laadvolume – heel ruim.

- Ook Kia past tegenwoordig dagrijlicht in de (LED-)achterlichten toe. Wel zo veilig, want het gebeurt nogal eens dat mensen in het donker met dag-rijlicht de weg opgaan. Uit de koplampen komt dan wel (wat) licht, maar de achterlichten branden bij de meeste merken in die situatie niet.

- Bij de tijd: de nieuwste generatie 5 Volt USB-snellader zit in deze Kia, al moet jouw apparaat dan ook wel de vereiste 5 V USB-stekker hebben om er gebruik van te maken.

- Een sterk punt van Kia is en blijft de zeven jaar garantie, inclusief kaartupdates voor de navigatie, TomTom Live Services én internationale pechhulp. Dat maakt zo’n auto ook na een paar jaar als tweedehands nog zeer aantrekkelijk en heeft onmiskenbaar invloed op de restwaarde.

- Onhandig bij de klimaatregeling zijn de rode temperatuurcijfers achter donker glas. Ze zijn te zwak verlicht en bij veel daglicht lastig af te lezen. Wie een polariserende zonnebril op heeft, ziet de cijfers vrijwel helemaal niet.

- Het kunstleer waarmee de stoelen van de geteste auto zijn bekleed maakt een te goedkope indruk. Nee, dan toch maar liever stoffen bekleding. Die maakt het interieur echt chiquer.

- Bij het omklappen van de bank ontstaat een keurig vlakke laadvloer.

- De Ceed rijdt niet alleen goed, hij remt ook erg goed. Zijn relatief korte remweg draagt in belangrijke mate bij aan de veiligheid.

- De basismotor van de Ceed is de 1.0 T-GDI benzinemotor. Daarmee begint de prijslijst bij €22.595. De geteste auto heeft de sterkere 1.4 T-GDI benzinemotor, waarmee de Ceed minimaal €26.095 kost. In dit geval heeft de auto ook het hogere Executive Line uitrustingsniveau, wat zijn prijs op €31.845 brengt.

- De uitrusting van deze Kia is veelomvattend. Standaard heeft elke Ceed een automatisch noodremsysteem (die herkent in de basisuitvoering geen voetgangers, alleen auto’s), rijstrookbewaking, vermoeidheidsherkenning, grootlicht-assistent, cruise-control, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, led-dagrijlicht, lichtsensor, mistlampen voor, een middenarmsteun en handbediende airco. . Maar het uitrustingsniveau Executive Line van de testauto brengt tevens met zich mee: dode hoek-bewaking en achteruitrij-radar, verkeersbordherkenning, elektrische parkeerrem, privacy glas, stuurverwarming, draadloos opladen voor de smartphone, 8 inch infotainmentscherm met achteruitrijcamera,. TomTom Live Services (o.a. verkeersinformatie), Apple Carplay en Android Auto, automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter, regensensor, JBL premium-luidsprekers, glazen schuif/kanteldak, LED-koplampen, 16 inch lichtmetalen wielen, leren bekleding elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugens, stoelverwarming én – koeling en zelfs een verwarmbare achterbank. 

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld