Test Kia Niro EV: prettig en comfortabel, alleen rijbereik kan beter
AUTOTESTDe nieuwe Kia Niro is als vanouds verkrijgbaar als benzine-hybride met of zonder stekker en als volledig elektrische auto. Die laatste zal zeker de voorkeur van leaserijders hebben.
Kia Niro EV (204 pk/150 kW), vanaf €44.795
De nieuwe generatie van de Kia Niro vertoont veel meer karakter in het design. Maar het elektrisch rijbereik is vrijwel gelijk gebleven en overtreft de concurrentie niet. Jammer dat Kia niet heeft gekozen voor een grotere actieradius. Volgens de WLTP-norm kom je met deze Kia maximaal 460 kilometer ver, maar tijdens deze test haalden we amper de 350 kilometer.
Het interieur oogt verzorgd en fraai gestileerd. Opvallend is het multifunctionele bedieningspaneel. Dat vertoont mooie knoppen die in een als balk vormgegeven touchscreen zijn geïntegreerd. Maar het kan onhandig zijn dat je eerst moet kiezen of je de klimaatregeling of de navigatie wilt bedienen. Even snel de kachel wat hoger zetten of van radiostation wisselen gaat hierdoor te omslachtig en traag. Handig en snel werkt daarentegen de draaiknop van de automatische versnelling.
Je zit lekker in deze Kia en hij biedt veel zitruimte, ook achterin. Een vlakke vloer maakt het gebruiksgemak compleet. En als je de bank omklapt, ontstaat een bijna vlakke laadvloer. Met 475 liter inhoud is de bagageruimte voor een auto in deze klasse groot genoeg. Bovendien schuilt er nog een extra bagageruimte van 20 liter voorin de auto (de zogeheten frunk). Daar past bijvoorbeeld de laadkabel in.
De Niro EV is leverbaar met slechts één batterijpakket, van 64,8 kWh. De elektrische aandrijflijn werkt voorbeeldig en bezorgt deze Kia een soepel en snel rijkarakter. De besturing is scherp en de auto ligt stevig op de weg. Het gewicht van 1657 kilogram is heel acceptabel voor een elektrische auto van dit formaat. Bovendien laat het extra gewicht van de batterijen zich niet te veel gelden in het weggedrag. Ook het veercomfort is in orde. Het aanhangergewicht is beperkt tot 750 kilogram.
Plus
+ Veel zitruimte.
+ Prima bagageruimte.
+ Rijdt soepel en vlot.
+ Goed veercomfort.
Min
- Beperkt rijbereik.
- Bediening kan soms beter.
- Slechte caravantrekker.
Eindcijfer
7,8
Conclusie
De elektrische Kia Niro EV is een prima gezinsauto: ruim, stil en comfortabel. Hij is ook goed uitgerust en technisch helemaal bij de tijd. Alleen zou een groter rijbereik hem nog aantrekkelijker maken.
Extra testnotities
De nieuwe generatie van de Kia Niro is ruim 6 centimeter langer dan de vorige.
De veiligheidsuitrusting is vrijwel compleet en bevat de modernste technologie.
Het opladen gaat nu iets sneller, met 100 kW (voorheen 80 kW). Veel indrukwekkender wat dat betreft is die andere veel verkochte elektrische Kia, de EV6. Dankzij de hogere boordspanning van 800 Volt kan die namelijk met 240 kW supersnel laden. En ja, zo’n EV6 kan ook een zwaardere aanhanger trekken, tot 1600 kilogram. Maar aan dat alles hangt wel een ander prijskaartje: vanaf €60.000.
Reken bij de gemiddelde laadpaal op ongeveer 7 uur om deze Kia van 10 naar 80 procent op te laden. Bij een DC-snellader duurt het minimaal drie kwartier.
Toen het tijdens deze test een paar dagen vroor en er voornamelijk op de snelweg werd gereden, daalde de actieradius tot amper 280 kilometer. Zo gevoelig is de huidige generatie elektrische auto’s nog altijd voor kou.
Particuliere rijders die de volledig elektrische versie te duur vinden, kunnen kiezen voor de plug-inhybride die er in slaagt om maximaal 65 kilometer elektrisch te rijden. Maar let op, je levert dan wel veel bagageruimte in: van 451 liter in de stekkerloze hybride naar 348 liter bij de plug-in.
Kia geeft zeven jaar fabrieksgarantie, ook op het batterijpakket. De eerste drie jaar is dat zonder kilometerbeperking, daarna maximaal 150.000 kilometer.
De Niro EV is op dit moment leverbaar met slechts één batterijpakket (van 64,8 kWh) en een motorvermogen van 204 pk (150 kW). Hij is te koop vanaf €44.795. Dan krijg je de Dynamic Line-basisuitrusting. De testauto heeft het Executive Line-uitrustingsniveau en daarmee kost deze auto €50.395.
De duurste uitvoering heeft ook Vehicle-2-Device. Dit betekent dat je andere elektrische apparaten, zoals een e-bike, kunt opladen met de stroom uit de auto. Die sluit je dan simpelweg op het stopcontact van de auto aan.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Verheerlijken’ snelheid op sociale media wordt mogelijk strafbaar in België
Een mogelijke nieuwe wet in België zou het ‘verheerlijken’ van overdreven snelheid voortaan verbieden. Wie opnames maakt van veel te hard rijden of levensgevaarlijke stunts en deze op sociale media plaatst, zou dan kunnen rekenen op boetes tot 1000 euro en tijdelijk verlies van het rijbewijs. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
Oproep
Ben jij de ultieme fietsfanaat? Geef je nu op voor het testpanel van de Fietstest 2023
Wij gaan binnenkort weer van start met de Fietstest en we hopen jou te mogen ontvangen als lid van ons testpanel! Via deze weg krijg je als eerste de mogelijkheid om je aan te melden voor de ADR Fietstest 2023. Ook dit jaar pakken we weer groot uit en testen in totaal meer dan 80 e-bike-modellen in diverse categorieën. -
PREMIUM
Een schimmelauto is zo weer schoon: ‘Bloed en braaksel zijn pas erg’
De blauwe Corsa vol schimmel die vorige week landelijke bekendheid kreeg, is niet de enige vieze auto in Zoetermeer. Er zijn nóg twee smerige schimmelbakken ontdekt. Hoe krijg je zulke interieurs ooit weer toonbaar? Geen probleem, zegt autopoetser Mark Algera.Zoetermeer, Den Haag -
AUTOTEST
Test Kia EV6: supersnel opladen, maar comfort kan beter
De technisch zeer geavanceerde Kia EV6 is het zustermodel van de Hyundai Ioniq 5. Technisch zijn er weinig verschillen, maar het karakter blijkt toch net even anders.
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
-
-
MET VIDEO / TEST
Kia’s nieuwe Niro is steengoed, maar had nog véél beter kunnen zijn
De uitgaande Kia Niro is geen spannende auto. Toch werd dit het best verkochte model van Nederland én de Koreaanse SUV schopte het tot Zakenauto van het Jaar. Niet zo vreemd dus dat zijn opvolger het nauwelijks anders aanpakt. Aan de andere kant: op een paar punten is Kia’s gebrek aan vernieuwingsdrang een gemiste kans. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.