Test Volkswagen Polo GTI: een tikje saai maar wel snel door de bocht
AUTOTESTDe vernieuwde Volkswagen Polo GTI oogt als een compacte Golf GTI en is degelijk en praktisch. De compacte sportieveling laat ten opzichte van de concurrentie wel wat puntjes liggen.
Volkswagen Polo GTI (204 pk/150 kW), vanaf €37.990
Zoals vaak bij VW voel je je snel thuis achter het stuur van de Polo GTI. Alles voelt goed en solide aan en je kunt door de prima instelbaarheid van stuur en stoelen gemakkelijk een goede zitpositie creëren. Je moet wel eerst over de hoge zijwangen van de sportstoelen klimmen, maar die zijn goed gevormd en bieden veel steun. De rode stiksels en geruite stoelbekleding staan sportief, maar voor een uitgesproken sportieve beleving is meer nodig.
Anders dan bij de concurrentie is deze Polo uitsluitend leverbaar met (DSG-)automaat. Die schakelt helaas op en terug wanneer de auto dat zelf gepast vindt - en dus niet wanneer jij dat prettig vindt. Concurrenten als de Ford Fiesta ST en de Hyundai i20N zijn wel leverbaar met handbak.
Bekijk hier de prijzen en specificaties van alle Volkswagen Polo-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.
De GTI voelt sneller dan de opgegeven 204 pk en heeft minder dan zijn voorganger de neiging om de buitenkant van de bocht op te zoeken wanneer je er hard doorheen gaat. Dankzij de turbo is de trekkracht al bij lage toerentallen voorhanden, maar dat heeft als nadeel dat je hem al snel als een soort diesel gaat rijden. Immers, doortrekken in de versnelling biedt nauwelijks extra sensaties.
Ook het motorgeluid is weinig sportief. Je hoort de motor nauwelijks in de standaardmodus. Dat is comfortabel, maar de sportstand verandert er weinig aan. Het geluid wordt weliswaar indringender, maar nooit melodieus. Ook de sportieve plofjes als je het gas loslaat zijn vrijwel nooit te horen.
De voorwielaangedreven GTI is voorzien van een elektronisch sperdifferentieel om de auto sneller door de bochten te trekken en dat doet-ie goed, want je kunt er ongelofelijk hard mee door de bocht. Wel blijft de Polo altijd ietwat afstandelijk en beschaafd, zelfs als je een keer gek wilt doen. Dat maakt hem ten opzichte van de concurrentie een tikkeltje saai.
Plus
+ Veel zitruimte.
+ Comfortabel.
+ Snel en zuinig.
+ Prima weggedrag.
+ Prettige aandrijflijn.
Min
- Niet leverbaar met handbak.
- Sportieve beleving kan beter.
- Automaat bepaalt wanneer er geschakeld wordt, ook in sportstand.
- Motorgeluid nooit sensationeel.
Eindcijfer
7,8
Conclusie
De Polo GTI borduurt voort op een decennia oude succesformule, die anno 2022 wat rafels vertoont. Deze VW is een beetje de ambtenaar onder de sportievelingen: hij doet alles wat hij moet doen, maar op zekere en ietwat afstandelijke wijze. Misschien de beste keus, maar niet de meest opwindende.
Extra testnotities
De GTI is traditiegetrouw de sportiefste uitvoering van de Polo en tevens de duurste. Net als zijn grote broer is de auto vooral herkenbaar aan zijn geruite stoelbekleding, honingraatgrille en twee uitlaten.
De voorzijde is - net als bij de standaard Polo - voorzien van een doorlopende lichtbalk en aan de achterzijde vallen vooral de op de Golf geënte achterlichten op. Opvallend is dat de gebruikte materialen en afwerking van de GTI op een hoger niveau liggen dan bij de later ontwikkelde ID.3.
De Polo is nu net zo groot als een Golf van de vierde generatie. Dat geldt niet alleen voor de buitenafmetingen, maar ook voor het interieur, waar nu zelfs achterin plek is voor twee volwassenen, ook voor wat langere afstanden. Daarmee is de Polo nu ook een echte familieauto geworden, in plaats van een veredeld stadsautootje.
De Polo GTI wordt aangedreven door een 2.0 TSI turbo-benzinemotor met een vermogen van 152 kW/207 pk. Het maximale koppel (trekkracht) van 320 Nm is beschikbaar tussen 1500 en 4500 toeren. Een automatische zeventraps DSG-transmissie brengt het vermogen over op de voorwielen. De auto accelereert van 0-100 km/u in 6,5 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u.
Wanneer je de auto in de Eco-stand zet, kun je er echt zuinig mee rijden. Officieel verbruikt de auto 6,8 liter per 100 kilometer en in de praktijk zaten we daar met 7,9 liter per 100 kilometer niet ver boven. Een knappe prestatie voor een auto die 1361 kilo weegt en meer dan 200 pk sterk is.
De Polo GTI is voorzien van het verlaagde Sport Select-onderstel, dat vier standen kent: Individual, Normal, Eco en Sport. In de Sport-stand schakelt de automaat sneller, reageert de motor feller en klinkt ook het uitlaatgeluid sportiever.
Deze Polo kan ook gedeeltelijk autonoom (level 2) rijden. Door het samenspel van een aantal assistentiesystemen houdt hij dan automatisch een veilige afstand tot voorliggers en blijft hij keurig tussen de wegmarkeringen.
De remmen van de Polo GTI zijn zeer goed. Hij heeft vier schijfremmen, in tegenstelling tot het standaardmodel dat achter over remtrommels beschikt.
De kofferbak is riant en biedt plek aan maar liefst 351 liter bagage. Er is geen sprake van een hoge tildrempel, waardoor het inladen van boodschappen eenvoudig is. De achterbank kan plat, maar van een vlakke laadvloer is geen sprake.
De Polo trakteert je op veel zitruimte, een prima weggedrag en hightech infotainment. Er is weinig aan te merken op de bediening en op de integratie van allerlei systemen.
De bekende Digital Cockpit van VW is standaard, maar optioneel kan ook worden gekozen voor de Digital Cockpit Pro. Daarbij is de weergave van het 10,25 inch (26 cm) instrumentarium geheel naar eigen wens aan te passen. Het Multimediasysteem ‘Ready to Discover’ met 20,3 cm centraal kleurentouchscreen is eveneens standaard.
Voor de puristen is het jammer dat de Polo niet is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel. De GTI helpt je sneller de bocht om te gaan door remingrepen bij het binnenste wiel. Als het er echt ruig aan toegaat, is een mechanisch sper beter omdat de remmen dan minder snel oververhit raken.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Volkswagen Taigo: begonnen in Zuid-Amerika, nu ook in Nederland
De Volkswagen Taigo is in Zuid-Amerika al twee jaar op de markt, waar hij Nivus heet. Maar nu wordt deze ‘betaalbare’ SUV-coupé ook in Spanje gebouwd en staat hij bij de Nederlandse VW-dealers. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3 Pure: geld besparen met deze elektrische instapper
Voor 30 mille een elektrische gezinsauto van Volkswagen: nog maar enkele jaren geleden was dat volstrekt ondenkbaar. De ID.3 Pure is het instapmodel van de nieuwe, elektrische Volkswagen-generatie. -
Koken & Eten
Dit is waarom iedereen op Wimbledon aardbeien met slagroom eet
Wie aan Wimbledon denkt, denkt aan aardbeien. Met een flinke toef slagroom wordt het rode fruit al 145 jaar lang geserveerd op het Engelse tennistoernooi. Volgens experts zit er meer achter en beperkt de traditie zich niet alleen tot het evenement. -
AUTOTEST
Test Volkswagen Golf GTI: allemansvriend met extra pit
De Golf GTI combineert al ruim vier decennia een auto voor dagelijks gebruik met een uitgesproken sportief karakter. Ook de nieuwste generatie blijkt uitstekend op zijn taak toegesneden, maar je mist soms wat sensatie. -
Deze tien auto's worden het vaakst gestolen
Er zijn afgelopen jaar flink minder auto’s gestolen dan in 2020. Volgens experts van het LIV (Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit) speelden de coronamaatregelen daarbij een belangrijke rol.
-
PREMIUM
Nu alles duurder wordt: zo kick je af van alsmaar geld uit willen geven
We willen weer leuke dingen doen met ons geld: reizen, festivals. Maar tegelijkertijd moeten we gezien de inflatie op de kleintjes letten. Tijd om af te kicken van alsmaar méér willen, zeggen experts Erik Franck en Malaika Brengman: ,,Weet dat een aankoopimpuls in de praktijk na een kwartiertje overwaait.’’ -
In deze vakantielanden loop je de meeste kans op een ongeluk
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat. -
Deze lak houdt je auto koeler dan wanneer je 'm in de schaduw zet
Een Israëlische startup heeft een speciale coating ontwikkeld die ervoor zorgt dat auto's nooit meer echt heet worden in de zomer. De lak kan op nieuwe auto's worden geleverd, maar ook als ‘wrap’ worden aangebracht op bestaande modellen.