Test: waarom de Citroën C5 X de comfortabelste auto is
AUTOTESTDe Citroën C5 X is van alles wat: een vijfdeurs auto met een coupé-achtige daklijn. Gestrekter en hoger dan een hatchback, maar weer niet zo hoog als een SUV. Deze Citroën heeft veel te bieden, zo blijkt.
Citroën C5 X Plug-in Hybrid (225 pk/165 kW), vanaf €48.990
Het interieur van de C5 X is sfeervol aangekleed en met veel gevoel voor stijl vormgegeven. Citroën heeft extra veel werk gemaakt van het zitcomfort, onder meer door extra schuim in de kussens te gebruiken, en daardoor zitten de stoelen heerlijk. De royale beenruimte op de achterbank doet denken aan de onvolprezen Skoda Superb en de bijna vlakke vloer leidt tot ongekende voetenruimte. De kofferbak is bij de benzineversie 545 liter groot, maar moet het in de plug-inhybride met 485 liter doen.
De plug-inhybride combineert een 1,6 liter turbo-benzinemotor met een elektromotor en heeft - zoals zo’n beetje alle geëlektrificeerde auto’s - standaard een automaat. Daar valt nog wel wat aan te verbeteren, want de schakelmomenten zijn soms te goed merkbaar en niet altijd wordt de ideale trap gekozen.
Het 12,4 kWh grote batterijpakket bezorgt deze Citroën volgens de brochure een elektrische actieradius van 50 kilometer. Tijdens deze test was het niet meer dan zo’n 35 kilometer. De aandrijflijn blijkt krachtig en soepel genoeg om de auto vlot vooruit te helpen.
Niet dat dit een uitgesproken sportieve auto is. Integendeel. Dit is een auto die niet zo heel veel vertrouwen wekt in snel gereden bochten; als je de grenzen verkent, voel je dat de voorwielen al gauw geneigd zijn hun tractie te verliezen.
Is dat zorgwekkend? Valt mee. Dit is namelijk een auto waarmee je helemaal niet wilt presteren. Comfort is alles waar het hier om draait. De schokdempers hebben hydraulische kussentjes om hem extra zacht door het leven te laten gaan. Ook zijn ze elektronisch geregeld om hun karakter aan te passen voor comfortabel rijgedrag. Het prettige gevolg is dat deze Citroën van alle auto’s in deze klasse het comfortabelst veert.
Plus
+ Subliem veercomfort.
+ Heerlijk zitcomfort.
+ Lekker ruim op de achterbank.
+ Originele vormgeving en aankleding.
Min
- Automaat mist verfijning.
- Beperkte elektrische reikwijdte.
- Wegligging kan beter.
- Kleinere bagageruimte in hybride.
Eindcijfer
7,8
Conclusie
De origineel vormgegeven Citroën CX 5 is in zijn klasse de comfortabelste auto van dit moment. Maar er zijn concurrenten die steviger op de weg liggen en ook aan de automaat en het elektrische rijbereik valt nog wel wat te verbeteren.
Extra testnotities
Erg onhandig: mensen van gemiddelde lengte kunnen hun hoofd al stoten als de achterklep open staat. Die opent niet hoog genoeg.
Hoewel de C5 X zich qua model niet in een hokje laat plaatsen, is zijn technische basis minder uniek: die kennen we van de DS 9.
De nieuwste infotainment-generatie van Citroën werkt al veel beter dan de vorige, maar het zou allemaal nog wel wat sneller en logischer mogen. Gelukkig is de klimaatregeling een eigen bedieningspaneel gegund.
Zelfs de stoelbekleding in deze Citroën getuigt van goede smaak en is net even anders dan bij de concurrentie.
In feite kan de C5 X als opvolger van de C5 worden gezien. Die is enkele jaren geleden van de markt gehaald. De C5 X is overigens langer en lager dan de C5 Aircross, een actuele SUV van dit merk.
Standaard heeft de C5 X geen elektrisch bedienbare achterklep. Die verwacht je eigenlijk wel in zo’n luxueuze auto van deze prijs.
Het is iets wat je momenteel wel vaker ziet: de ruitenwisser achterop ontbreekt. In plaats daarvan is een achterspoiler toegepast, maar die kan onmogelijk het gemak van een ruitenwisser vervangen.
Citroën heeft de elektronica nog steeds niet helemaal onder controle. Zo meldde de testauto soms ‘Antenne niet beschikbaar’ als we digitale radio wilden luisteren.
Fijn: de C5 X heeft nog gewoon een draaiknop voor het volume van de audio. Die knop is aan de kant van de bijrijder geplaatst en dus voor de bestuurder niet zo heel goed bereikbaar. Maar de bestuurder heeft knoppen op het stuur om het audiovolume te bedienen.
Een geremde aanhanger tot 1350 kilogram is welkom achter deze Citroën.
De Citroën C5 X is te koop vanaf €45.940. Dan krijg je de PureTech 130 (130 pk/96 kW) 1,2 liter benzinemotor met 8-traps automaat. Getest is de Plug-in Hybrid 225 (gecombineerd vermogen 225 pk/165 kW) die vanaf €48.990 in de prijslijst staat.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwe Citroën C4 X: zelfs een zakelijke vierdeurs sedan hoeft niet normaal te zijn
Liefst doet Citroën alles een beetje anders. Neem de eigenzinnige C4. Of de typische Citroën-kenmerken van dit model zo gunstig uitpakken in de verkoopstatistieken, blijft echter de vraag. Daarom komt Citroën met een zakelijke vierdeurs uitvoering van de C4. Al is ook deze vierdeurs sedan weer nét een beetje anders. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
Citroën C5 keert terug: ruimer en comfortabeler
Citroën gunt de - ook in Nederland veel verkochte - C5 eindelijk een opvolger. Vanochtend werd de Citroën C5 X onthuld. Hij heeft het formaat van een VW Passat, maar is volgens de traditie van Citroën zeer eigenzinnig vormgegeven. Komend najaar komt hij naar Nederland, ook als plug-inhybride. -
INTERVIEW
‘Autorijden betaalbaar houden wordt steeds lastiger’, zegt de ceo van Citroën
Ruim een jaar is Vincent Cobée inmiddels de baas van Citroën. In die tijd zette het ietwat ingedutte automerk zichzelf weer sterker op de kaart met uitgesproken modellen. Toch voorspelt de ceo een uitdagende toekomst: ,,Het wordt steeds lastiger om autorijden voor iedereen betaalbaar te houden’’. -
TEST
Veel auto voor weinig? Deze extra stoere SUV kán een prijsknaller zijn
Hij heeft bij zijn opfrisbeurt dan wel een stoerdere neus gekregen, maar de Citroën C3 Aircross blijft één van de vriendelijkste compacte SUV’s van het moment. Vriendelijk voor je billen, voor je spullen, maar ook voor je portemonnee. Mits je het slim aanpakt.
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
-
-
AUTOTEST
Test Citroën C5 Aircross: comfortabele en sierlijke SUV
De huidige Citroën C5 is niet langer een hatchback of stationwagon. Hij moet bewijzen dat ook een SUV een echte Citroën kan zijn. -
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?