Toyota Yaris Cross overtuigt als compacte gezins-SUV
AutotestMet de Yaris Cross wil Toyota alle goede elementen van stadsauto Yaris incorporeren in een van de populairste automodellen van nu: de compacte SUV. Dat kan alleen maar goed gaan, zou je denken.
Toyota is weliswaar een van de laatsten die met een compacte SUV op de markt komt, maar dat wil niet zeggen dat de Japanners op dit gebied traag zijn. Toyota heeft namelijk al eerder enkele compacte SUV's op de markt gebracht. Zo was de Toyota RAV4 voordat ‘ie uit zijn voegen barstte een uiterst bescheiden terreinwagentje en in 2008 bracht het Japanse merk al de Toyota Urban Cruiser uit. Dat model bleek zijn tijd vooruit, want de markt was kennelijk nog niet klaar voor compacte SUV’s. Inmiddels is dat anders. De Nissan Juke was trendsetter en inmiddels zijn auto's als de Renault Captur, Opel Crossland X en Volkswagen T-Roc bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
RAV4
Toyota wil nu ook een deel van deze markt naar zich toetrekken en dat lijkt te gaan lukken. Zoals gezegd heeft de nieuwe Yaris Cross veel gemeen met de gewone Yaris. De auto staat op hetzelfde onderstel en heeft dus ook dezelfde wielbasis. Wel groeide het model in alle richtingen. Zo is de auto 24 centimeter langer en twee centimeter breder. Ook heeft de Cross 2,5 centimeter meer bodemvrijheid en is ‘ie in totaal 6,5 centimeter hoger dan de Yaris. Het uiterlijk vertoont meer overeenkomsten met dat van zijn grote broer RAV4 dan met de Yaris en door de rechthoekige wielkasten ziet de Cross er duidelijk stoerder uit. Dankzij zijn gespierde profiel en zijn scherp gesneden front weet de auto ongetwijfeld kopers te trekken, ondanks het feit dat Toyota laatkomer is in dit segment.
Het donkere interieur is zakelijk maar chique en goed ingedeeld. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot touchscreen waarmee je eenvoudig door alle menu's bladert. Eronder zien we een opbergvak waarin ook je smartphone wordt opgeladen. Het interieur is voorzien van tal van bergvakken en ook achterin is voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaat, waarmee de Yaris Cross - in tegenstelling tot zijn kleinere broertje - een min of meer volwaardige gezinsauto is. De achterbank is in drie delen opklapbaar (40/20/40) en de kofferbak heeft een inhoud van 397 liter. Het lichte afdekscherm van de bagageruimte is gemakkelijk op te vouwen, waardoor je nooit met een zwaar rolscherm hoeft te zeulen als je grotere spullen wilt vervoeren.
Door de dubbele laadvloer is het ook mogelijk om met neergeklapte achterbank twee fietsen achterin te vervoeren, waardoor in theorie een fietsdrager niet nodig is. Een caravan trekken wordt lastig met een maximum trekgewicht van 750 kilo. De benzineversie zonder hybride mag 1350 kilo trekken. Met een kogeldruk van 75 kilo kan er een fietsdrager worden gemonteerd die gemakkelijk twee elektrische fietsen kan dragen.
De Yaris Cross krijgt hetzelfde hybride systeem als de Yaris. Dat betekent 116 pk (85 kW) vermogen uit een 1,5-liter benzinemotor en een elektromotor. Het vermogen wordt via een CVT-automaat naar de wielen overgebracht. Een van de positieve punten van dit model is dat de automaat - die bekendstaat om het langdurig vasthouden van hoge toerentallen - zich hier veel meer op de vlakte houdt. Een negatief punt is dat de Yaris Cross geen krachtpatser is met zijn sprint van 0-100 km/u in 11,2 seconden. Ook roffelt de driecilinder nadrukkelijker dan de viercilinder varianten die Toyota voorheen gebruikte.
Net als de nieuwe Yaris heeft ook de Yaris Cross een voortreffelijke wegligging. De auto is wendbaar, voelt zeer veilig aan in de bochten en maakt een voor dit segment levendige en dynamisch indruk. Zolang niet het uiterste van de motor wordt gevraagd, houdt ‘ie zich mooi gedeisd en het roffelende geluid is zelden tot nooit irritant. Ook is deze Toyota zuinig: je rijdt er gemakkelijk 1 op 20 mee. En binnen de bebouwde kom is het niet moeilijk om een flink stuk volledig elektrisch af te leggen. Daarmee heeft de auto eigenlijk alles in zich om de kwaliteiten van de standaard Yaris letterlijk en figuurlijk naar een iets hoger niveau te tillen. De Yaris Cross is weliswaar laat, maar zeker op tijd genoeg om een flink deel van deze voor autofabrikanten interessante markt naar zich toe te trekken.
De Toyota Yaris Cross is te koop met alleen een 1.5 benzinemotor (125 pk/92 kW) vanaf € 24.395. De hybride variant staat vanaf € 26.495 in de prijslijsten. Een video van de test met de Yaris Cross zie je hier bij Autoweek. Alle specificaties en prijzen van de Yaris Cross vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie
Nieuwe Toyota Yaris ontstijgt zijn klasse, maar wil de koper dat wel?
De nieuwe Toyota Yaris is spannender, sportiever en zuiniger dan ooit dankzij een compleet nieuwe hybride aandrijflijn. Helaas heeft dat wel gevolgen voor het prijskaartje. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
fietsroute
Feestelijk fietsen door het land van de duizend bieren
In België staan de pilskes vaak al bij de lunch heldergeel te glanzen op de cafétafels. Ja, het is er feestelijk fietsen: de talloze routes zijn sinds kort zo goed bewegwijzerd dat je jezelf gedachteloos door stad en land laat slingeren. -
Zo houd je lichtmetalen wielen mooi én schoon
Lichtmetalen wielen bepalen voor een groot deel het uiterlijk van je auto. Ze hebben echter ook het nodige te lijden door vuil van de weg, stof van de remmen en bijvoorbeeld een aanraking van een stoeprand. Hoe hou je de wielen schoon en mooi? Dit zijn de beste tips.
-
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’
Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. Auto taxateur Hendrik van de Wiel (51) wilde per se de sportieve uitvoering van de MG B zodat hij er zo nu en dan races mee kan rijden. ,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met 100 kilometer door de bebouwde kom rijdt.’’ -
Forse stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
Criminelen hebben in de eerste vier maanden van 2022 veel meer in auto’s ingebroken dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo laten politiecijfers zien. In 2021 maakten de vele coronamaatregelen het vermoedelijk moeilijk om uit of van auto’s gestolen waar te verhandelen, zoals koplampen en navigatiesystemen. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) verwacht dat dit minder speelt in 2022.