Veel Nederlanders wassen hun auto bijna nooit
Saharazand zorgde de afgelopen periode voor een visuele smet op het Nederlandse wagenpark. Maar wat blijkt? Ondanks dat we in Nederland een schone auto belangrijk zeggen te vinden, wast een behoorlijk deel van de Nederlanders zijn of haar auto nooit.
Ongetwijfeld ken je iemand die trots is op zijn auto, of misschien ben je dat zelf wel. Dat vertaalt zich echter lang niet altijd in het schoon houden van je vierwielige trots, zo blijkt uit onderzoek van Allianz Direct. Hoewel 64 procent van de ondervraagden aangeeft een schone auto belangrijk te vinden, gaat maar liefst 21 procent van de Nederlandse autobezitters nooit met zijn of haar auto door de wasstraat. 43 procent van de ondervraagden geeft aan zijn of haar auto slechts eens in de zoveel maanden door de wasstraat te trekken.
Met de hand
Van het deel dat nooit met zijn auto door de wasstraat gaat, geeft 27 procent aan ook nooit met de hand te wassen. Ruim een derde van de mensen die de wasstraat om welke redenen dan ook links laat liggen geeft aan dit wel te doen, maar slechts eens in de paar maanden. Natuurlijk zijn er automobilisten die vaker de spons en tuinslang ter hand nemen. 7 procent van de ondervraagden geeft aan de buitenkant van de auto ongeveer een keer in de week schoon te maken. Bijna dertig procent geeft aan het wassen van de auto ook daadwerkelijk leuk te vinden.
Niet in vieze auto van ander
Het interieur van de auto komt er over het algemeen beter vanaf dan de buitenkant. Zo geeft 46 procent van de ondervraagden aan eens in de paar maanden het interieur een opfrisbeurt te geven. Meer dan een op de vier Nederlanders geeft daarbij aan dit in ieder geval één keer per maand te doen. In een zelf vies gemaakte auto zitten wordt als minder storend bevonden dan plaatsnemen in een vieze auto van een ander. Ongeveer de helft stapt liever niet in een auto van een ander als die vanbinnen of vanbuiten smoezelig is. Daar trekken we blijkbaar ook graag conclusies uit. 40 procent van de ondervraagden geeft daarbij namelijk aan dat het denkt dat mensen met een ‘slordige’ auto zelf ook sloddervossen zijn.
Wie van plan is zijn auto te wassen, kan beter even wachten, want er zit weer Saharazand in de lucht. Tips om dat ‘schuurpapierzand’ veilig van je auto te halen, vind je hier bij onze collega's van Autoweek. Overigens hoeft autowassen niet altijd peperduur te zijn. Vaak loop je met de duurste programma's zelfs meer risico op schade.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s. -
PREMIUMrotondes
‘Heilige graal van verkeersveiligheid’ blijkt gevaarlijker voor fietsers dan gedacht
De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd. -
PREMIUM
Zo krijgt jouw auto de beste wasbeurt: ‘Afwasmiddel is niet geschikt’
Modder, vogelpoep, regen of juist felle zon: de lak van je auto heeft het zwaar te verduren. Na de vakantie heeft die wel wat zorg verdiend. Zes vragen aan Yves De Boeck, docent carrosserie bij opleidingsinstituut Syntra in Mechelen, over het reinigen van ex- én interieur van de auto. -
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn.
-
‘Binnenkort vrachtwagenrijbewijs nodig voor loeizware elektrische auto’s’
Bentley probeert de rijbewijswetten in Europa te veranderen, omdat elektrische auto’s van het Britse luxemerk zo zwaar worden dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om ze te mogen besturen. -
Gelekt: dit is de nieuwe BMW M4 CSL
De BMW M4 CSL zou morgen pas officieel worden onthuld, maar circuleert nu al op internet. Ook Autoweek publiceert er al over. -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes?