Vernieuwde Seat Ateca voelt als vertrouwde oude jas
RIJ-IMPRESSIEIn 2016 was de Seat Ateca de eerste SUV van het Spaanse merk, na vier jaar is het tijd voor een subtiele update. De vernieuwde Seat Ateca waarmee we nu op pad gaan, doet het iets kalmer aan dan de 300 pk sterke Cupra Ateca waarmee we onlangs reden. Maar ook met 150 pk stelt de Ateca niet teleur.
Delen per e-mail
Nog even ter oriëntatie: de Ateca is de middelste SUV van Seat, de Arona is de kleinste, de Tarrraco de grootste. Technisch vertoont de Seat Ateca grote overeenkomsten met zijn neven van het Volkswagen-concern, de Skoda Karoq en de Volkswagen T-Roc.
Nieuwe 1.0 TSI-motor voor Seat Ateca
De wijzigingen aan de Ateca hebben vooral betrekking op het uiterlijk, de veiligheidssystemen en het dashboard, al wordt ook het leveringsprogramma iets aangepast. Zo heeft de vernieuwde driecilinder 1,0-liter turbomotor (begin november beschikbaar) geen 115 pk meer, maar 110 pk. Daar staat waarschijnlijk een lager benzineverbruik tegenover. De 1.6 TDI verdwijnt uit de prijslijst, om plaats te maken voor een even krachtige 2.0 TDI (115 pk). De 150 pk sterke 2.0 TDI blijft gewoon leverbaar, evenals de 1.5 TSI (150 pk) en de 2.0 TSI (190 pk en vierwielaandrijving).
Uiterlijke wijzigingen
Het zal niet iedereen opvallen, maar de neus van de Ateca vertoont behoorlijk wat wijzigingen. Niet alleen werd de grille groter, ook de bumper, de luchtinlaten en de mistverlichting zijn aangepast. Belangrijker: al vanaf de standaardversie Reference zijn full-led koplampen aan boord. Wie achter een Ateca rijdt en twijfelt of het een nieuwe is, moet even naar de typeaanduiding kijken: vanaf nu is de Ateca-badge vormgegeven met schrijfletters in plaats van blokletters. Geoefende autospotters zien waarschijnlijk ook wel dat de bumper en de diffuser zijn aangepast en dat Seat de uitlaatpijp heeft weggemoffeld. Door de nieuwe bumperpartijen is de wagenlengte met 1,8 centimeter toegenomen (tot 4,38 meter), de overige afmetingen zijn gelijk gebleven.
Populairste aandrijflijn
Ongeveer driekwart van de Ateca’s wordt zakelijk gereden en vrijwel alle leaserijders kiezen voor de 1.5 TSI met de zeventraps DSG-transmissie. Die neemt de schakelarbeid graag van de bestuurder over. Wie dat wil, kan met de schakelpeddels aan het stuur zelf de touwtjes in handen nemen. In de praktijk raken de meeste DSG-rijders die dingen zelden aan. Is ook nergens voor nodig; in het algemeen doet de DSG zijn werk soepel en vlot. Slechts af en toe, wanneer we een rotonde wat vlotter nemen, betrappen we hem op een twijfelmomentje.
Geen mild hybrid-techniek
Dankzij cilinderuitschakeling is de TSI-motor redelijk zuinig. Voorzichtige bestuurders halen zomaar 1 op 17. Wie wat vlotter rijdt, komt niet verder dan 13 kilometer op een liter. Dat had zuiniger gekund, als Seat de motor had voorzien van dezelfde mild hybrid-techniek als de nieuwe Seat Leon 1.5 eTSI. Maar voorlopig is die niet voor de Ateca beschikbaar. Kijken we naar het instrumentarium, dan gaat de Ateca de Leon wel achterna. Tenminste, als je kiest voor de optionele Virtual Cockpit. De Ateca Xperience heeft dit digitale dashboard standaard. Bij de bediening van de klimaatregeling gaat de Ateca minder ver dan de Leon. Wat ons betreft is dat prima; grote fysieke draaiknoppen zijn gewoon prettiger en veiliger in gebruik dan de zogenoemde slider die je in de Leon (en de nieuwe Volkswagen Golf) aantreft.
Vernieuwd infotainment
Voor het infotainment gebruikt de vernieuwde Ateca hetzelfde systeem als de Seat Leon. Het aanraakscherm (8,25, optioneel 9,2 inch) is aangepast en de druktoetsen die er voorheen naast zaten, zijn nu in het display geïntegreerd. Het navigatiesysteem komt na de koude start wat traag op gang, maar vervolgens werkt het uitgebreide systeem snel, zij het niet heel intuïtief. Smartphone-integratie is standaard en met Seat Connect is de Ateca het eerste jaar gratis online. Diverse functies zijn op afstand met de smartphone te bedienen. Zo kun je het ventilatiesysteem aanzetten en kijken waar de auto ook alweer geparkeerd staat.
Madrileense spraakverwarring
Als je ‘Hola, hola’ roept, vraagt het infotainment wat het voor je kan doen en vervolgens kun je gesproken commando’s geven. Als je gewoon naar een adres wilt navigeren, gaat dat prima, maar een ‘gesprek’ over bijzondere reisdoelen eindigt al snel in een Madrileense spraakverwarring. Twee opties waaraan de Ateca-rijder in het najaar en de winter veel plezier kan beleven, zijn de stuur- en voorruitverwarming. Het nieuwe, aan de onderkant afgeplatte stuur kun je in drie standen verwarmen: van lekker lauw tot standje zweethandjes. De voorruit wordt verwarmd met een folie; er zijn dus geen hinderlijk zichtbare draadjes aanwezig. Volgens Seat zorgt de folie ervoor dat een bevroren voorruit binnen twee à drie minuten wordt ontdooid.
Veiligheidssystemen
Bij een facelift hoort tegenwoordig ook een opwaardering van de veiligheidssystemen en de Ateca is geen uitzondering. Met behulp van de gps-gegevens van het navigatiesysteem past de slimme adaptieve cruisecontrol (optie) het tempo aan voor onder meer bochten en rotondes. Dat werkt bijzonder prettig. Daarnaast zijn onder andere een dodehoeksensor met waarschuwingssysteem voor achterlangs kruisend verkeer, rijstrookassistentie, een 360 graden-camera en grootlichtassistentie leverbaar.
Compact en vlot
Dergelijke snufjes passen goed bij de gebruiksvriendelijke Seat Ateca. Ook al is hij nieuw, je trekt hem aan als een oude jas. Alleen het infotainmentsysteem is in het begin een wat kriebelige kraag, verder zit hij als gegoten. De instap is gemakkelijk en je zit wat hoger dan in de gemiddelde hatchback, toch is de auto lekker compact en vlot, zeker met de 150 pk sterke TSI-motor. Zowel vanuit stilstand (0-100 km/u in circa 8,5 seconden) als in de versnellingen accelereert de Ateca gewillig. Daarbij laat de motor zich wel duidelijk horen, maar bij constante snelheid dringt er eigenlijk alleen windgeruis en bandengeroffel tot het interieur door. De stoelen met nieuwe bekledingsstoffen bieden een stevig zitcomfort, er is voldoende bergruimte aan boord en achterpassagiers zullen niet snel klagen over klemzittende hoofden of benen. In de bagageruimte kun je minimaal 510 liter aan spullen kwijt, met een volledig neergeklapte achterbank is dat zelfs 1604 liter.
Prijzen
In de Style-uitvoering kost de Ateca 1.5 TSI €33.900. Voor leaserijders heeft Seat het Business Intense-pakket van stal gehaald, waarmee je volgens de importeur ruim €2000 tot zo’n €3500 bespaart. De de door ons gereden 1.5 TSI Xperience staat vanaf €35.800 in de prijslijst. De prijzen van de overige motoriseringen maakt Seat later bekend.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Seat Leon: pittig karakter, redelijke prijs
Dit is het jaar van de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 én Seat Leon. Ze hebben allemaal dezelfde basis, dankzij moeder Volkswagen. De Leon blijkt een van de aantrekkelijkste varianten. -
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF
Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in het overzicht hierboven. -
RIJ-IMPRESSIE
Cupra Ateca: snelle sport-suv die onmiskenbaar uit de stal van Seat komt
Is de Cupra Ateca onderscheidend genoeg om onder een eigen merk te vallen? Nee, eigenlijk niet. Maar dat neemt niet weg dat de snelle Seat-telg – die net een flinke facelift heeft gekregen – een meer dan capabele sport-suv is. -
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage. -
PREMIUMVRAAG MAAR RAAK
Felyx, Swapfiets, Snappcar: delen, lenen en leasen we in de toekomst al onze voertuigen?
Groene scooters van GO Sharing of Felyx of auto’s van Snappcar: het leasen, lenen en delen van voertuigen wordt steeds populairder. Hoe komt dat, en kopen we in de toekomst nog eigen auto’s of scooters, of rijden we straks allemaal op of in zo’n deelvoertuig?
-
Waarom je in dit land nooit voor een brandkraan moet parkeren
Brandweerlieden in New York hebben de ramen van een auto ingeslagen en de brandslang dwars door de auto gelegd omdat deze een brandkraan blokkeerde. De eigenaar kreeg ook nog eens een forse bekeuring. -
PREMIUM
Opel Vectra valt tegen, man steekt 9 keer in op garagehouder: eis 4 jaar cel
,,Hij stak mij met zijn woorden”, vertelde A. (26), de man die volgens Justitie in Megen een garagehouder probeerde te doden met een mes. ,,Daarom heb ik bewust terug gestoken. Niet met woorden: ik ben geen prater.” -
PREMIUM
Groot ego en weinig zelfreflectie: dit zijn de verkeershufters die door Rotterdam scheuren
Ze zijn man, jonger dan 25, laagopgeleid en eigenwijs. Ze beschikken over een groot ego, van zelfreflectie hebben ze nog nooit gehoord. Om wie het hier gaat? Om de verkeershufter. Dat blijkt uit een eerste verkenning van het fenomeen, waar in Rotterdam volop over wordt geklaagd.