Volledig scherm
Bolt stelde zijn elektrische stadswagen en deelsteps voor in Parijs. President Emmanuel Macron kwam hem steunen. © Photo News/Bolt Mobility

Vliegensvlug van A naar B met deelauto van sprinter Usain Bolt

Sprintlegende Usain Bolt heeft op de beurs VivaTech in Parijs een elektrische stadswagen met verwisselbare accu voorgesteld. De ‘Bolt Nano’ kost 9.000 euro en moet vanaf eind volgend jaar opduiken in het stedelijk verkeer. 

De gepensioneerde Jamaicaanse sportman, die in totaal acht gouden medailles verzamelde op de Olympische Spelen, was naar Parijs afgezakt om een elektrische deelstep voor te stellen. Maar onverwacht pakte hij dus ook uit met een elektrische stadswagen. Beide zijn ontworpen door Bolt Mobility, het bedrijf waarvan de ex-sprinter de grootste financier is.

Opmerkelijk is alvast dat de auto, een tweezitter, gebruik maakt van een verwisselbare accu. Zo verlies je geen tijd met opladen bij een laadpaal. De auto is bijzonder klein, maar toch is er ook plaats voor bagage van bestuurder én passagier. Volgens het bedrijf passen er vier Nano’s Bolt op één parkeerplaats.

Volledig scherm
De ‘Bolt Nano’ werd al langer dan een jaar in het geheim ontwikkeld. © AFP

Tot 25 kilometer

De auto is vooral geschikt voor ritten van 3 tot 25 kilometer. Over het rijbereik of de maximale snelheid zijn geen details bekendgemaakt. Gebruikers kunnen de auto reserveren via de app van Bolt Mobility. Daarmee kun je in Parijs ook een elektrische deelstep huren. Ook die dienst werd recentelijk voorgesteld. Na Parijs trekt het bedrijf er ook mee naar andere grote steden.

Bolt Mobility bedacht ook een formule waarbij particulieren zelf een Bolt Nano kopen. Die kunnen ze via de app verhuren. De opbrengsten worden verdeeld (50/50) tussen het bedrijf en de eigenaar. De ‘Bolt Nano’ zal 9.000 euro (9.999 dollar) kosten. Je kan hem nu al reserveren voor ongeveer 900 euro (999 dollar). 

Volledig scherm
Bolt lanceert in Parijs ook elektrische deelsteps. © Photo News
  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.