Waarom eigenaren van elektrische auto's steeds minder tevreden zijn
Elektrische auto’s worden beter, maar de klanten zijn steeds ontevredener. Dat blijkt uit onderzoek onder 1200 bestuurders van elektrische voertuigen. Slechts 59 procent van hen zou een elektrische auto van hun merk aanbevelen.
Delen per e-mail
Elektrische auto’s worden elk jaar krachtiger, maar de kopers zijn niet gelukkiger. Integendeel, ze worden steeds minder tevreden. Slechts 59 procent van de eigenaren van een elektrische auto raadt zijn vervoersmiddel aan anderen aan. Dertien procent raadt anderen zelfs expliciet af om zo'n auto te kopen. Iets meer dan een jaar geleden was 77 procent van de eigenaren van een elektrische auto nog ronduit lovend en slechts zes procent negatief.
De prestaties van de voertuigen kunnen de verwachtingen niet bijbenen
Het gaat hierbij om Duits onderzoek, maar de markt voor elektrische auto’s verschilt weinig met die in Nederland. Hooguit hebben we hier een beter laadnetwerk. De vraag rijst waar deze verandering vandaan komt. ,,De voertuigen zijn niet slechter geworden, maar de verwachtingen zijn gestegen’’, zegt Axel Sprenger, manager van USCALE die het onderzoek heeft uitgevoerd. ,,De zogenaamde early adopters verwachten dat de kinderziektes in de infrastructuur en de voertuigen nu zijn opgelost. De realiteit is echter anders: de prestaties van de voertuigen kunnen de verwachtingen niet bijbenen.”
Liefhebbers
De eerste kopers van een elektrische auto waren volgens Sprenger echte liefhebbers. ,,Ze waren enthousiast omdat ze deel uitmaakten van de technische en ecologische avant-garde en als gevolg daarvan accepteerden ze veel problemen. Maar omdat er nu meer elektrische auto’s worden verkocht, verwachten veel kopers hetzelfde kwaliteitsniveau dat ze gewend zijn van auto’s met een verbrandingsmotor. De eigenaren zijn met name ontevreden over de functies waarin elektrische auto’s verschillen van gewone auto's. Daaronder vallen zaken als recuperatie van remenergie, de eco-rijmodus, andersoortige navigatie en verschillende bedieningsconcepten.”
Ook bijzonder veel moeite hebben eigenaren van een elektrische auto volgens Sprenger waar het gaat om het koppelen van auto’s aan een smartphone-app. Met name de Duitse autofabrikanten lopen hierbij achter op Tesla. Sprenger hierover: ,,De Duitsers scoren goed op klassieke technische kwaliteiten, zoals het isoleren van geluiden. Hier kan Tesla niet aan tippen, zij halen hooguit het niveau van een Renault Zoe. Helaas worden de vooroordelen over digitale diensten bevestigd: de voorsprong van Tesla is op dit gebied nog steeds enorm groot.”
Opladen
De voorsprong van Tesla op het gebied van digitale diensten is nog steeds enorm groot
De controle en monitoring van het laadproces staat centraal in de kritiek. Minder dan de helft (43 procent) van de chauffeurs is tevreden met deze functies. Vooral verbindingsproblemen irriteerden meer dan een derde van de gebruikers van de software (36 procent) en veroorzaakten samen met de functionele fouten (23 procent) de meeste klachten. ,,Ruim 85 procent van de ondervraagden vindt dat hier actie ondernomen moet worden”, zegt Axel Sprenger.
Ook had vier van de vijf eigenaren problemen met opladen, zowel thuis als onderweg. Als het opladen niet werkt, schakelen de meeste gebruikers over naar een ander laadstation (48 procent) of ze wenden zich tot de hotline. Maar ook daar is de tevredenheid niet overdreven goed. De meeste respondenten geven technische problemen of defecte laadstations op als oorzaak van laadproblemen.
Bekijk hieronder onze populairste video's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Enorme kettingbotsing met 134 auto's in Japan tijdens sneeuwstorm
Bij een enorme kettingbotsing in Japan zijn 134 auto's betrokken geraakt. Er viel een dodelijk slachtoffer en 12 mensen raakten gewond. -
PREMIUM
video Eigenaar elektrische auto moet elke dag op zoek naar laadpaal: ‘Dichtste bij is op 100 meter, maar die is bezet’
Het enorme tekort aan laadpalen in Oost-Nederland ondervindt Deventenaar Jurgen van der Scheer aan den lijve. De kersverse eigenaar van een elektrische auto, moet voorlopig elke dag op zoek naar een parkeeplaats met laadpaal, want voor de deur staat die nog lang niet. ,,Niet elke dag hoeven vechten om een plekje zou wel lekker zijn.” -
Zoveel bracht de Knight Rider-auto van David Hasselhoff op
De slimme én pratende auto K.I.T.T. uit de legendarische reeks ‘Knight Rider’ heeft een nieuwe eigenaar. Het gaat om het exemplaar dat aan hoofdrolspeler David Hasselhoff toebehoorde. -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen.
-
VIDEO / LEZERSTEST Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona. -
Nieuw fenomeen: file bij de snellader
De overstap naar elektrische auto's brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Dat werd vorige week zaterdag pijnlijk duidelijk in Los Angeles, waar een lange file met meer dan 50 auto's ontstond bij de snelladers van Tesla. -
PREMIUM
Mijn Allessie Paul wint met zijn Chevy met gemak van een BMW M3: ‘Zo'n achtcilinder klinkt toch heerlijk?’
Leuk en aardig al die standaard gezinsbakken op de weg, maar avonturen beleeft Paul van Wijk (44) toch echt in een Amerikaan. In de rubriek Mijn Allessie vertelt hij over het diep ronkend stemgelijk van zijn grootste liefde: de Chevrolet Express 2500 om precies te zijn, met een achtcilinder onder de motorkap.