Waarom elektrische auto het langer volhoudt als je strandt in een file
Toen honderden automobilisten strandden in een ijzige file in de Verenigde Staten, kregen bestuurders van elektrische auto's al snel de zwarte piet toegespeeld. Door de lege accu's zou het veel langer geduurd hebben voor de file oploste. Toch zit je in een elektrische auto onder deze omstandigheden het beste.
Een elektrische auto met een lege accu duw je niet zomaar naar de kant. Doordat de elektromotoren rechtstreeks op de wielen zijn aangesloten en een neutraalstand ontbreekt, moet er professionele hulp aan te pas komen. Je hebt een sleepbedrijf nodig of je moet de auto met een mobiele lader weer opladen. In de Verenigde Staten zou een 65 kilometer lange file door extreme sneeuwval op de I-95 in Virginia eerder deze maand daardoor veel langer hebben geduurd.
Maar al snel bleek dit verhaal onzin. Sterker nog, in een elektrische auto zit je beter dan in een auto met verbrandingsmotor wanneer je ingesneeuwd raakt op de snelweg. Zo schrijft Tesla Model 3-eigenaar Dan Kanninen: ,,Ik ben dankbaar dat ik in mijn elektrische auto reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95.” Kanninen stond veertien uur stil terwijl hij toekeek hoe automobilisten om hem heen allemaal met draaiende motor probeerden om hun cabine warm te houden.
Minder dan vijf procent capaciteitsverlies
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een auto met verbrandingsmotor vrijwel zeker eerder zonder benzine zal komen te staan dan een elektrische auto met een lege accu. Het hangt natuurlijk van veel factoren af, zoals hoeveel benzine er in de tank zit en de laadstatus van de accu's van de elektrische auto. Maar volgens de Amerikaanse autosite Inside EV's houd je het in een elektrische auto niet alleen langer warm, maar heb je ook geen last van uitlaatgassen die rond de auto blijven hangen en naar binnen kunnen komen. Althans, als je afstand kunt houden van je voorgangers mét verbrandingsmotor.
De Tesla Model 3 heeft volgens Inside EV's bijvoorbeeld een zogenoemde ‘camp-mode’ waarmee de auto de cabinetemperatuur efficiënt op peil kan houden, zelfs als het voertuig is uitgeschakeld. Uit rapporten blijkt dat de auto bij temperaturen onder 0 ongeveer 2 procent van de batterijcapaciteit per uur verbruikt. De Facebookgroep met eigenaren van Tesla's Model 3 was er snel bij om hierop te wijzen. Een VW ID.4 verbruikt tussen de 3 en 4 procent. Maar royaal geschat zit je met 5 procent batterijverbruik per uur nog steeds comfortabel in een elektrische auto, aldus Inside EV's.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE
Uren in de file op weg naar de skivakantie
Wintersporters komen vandaag terecht in lange files naar de sneeuw. Vooral in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk zal het druk op de weg zijn, want daar hebben de scholieren vrij. Dat meldt de ANWB. -
PREMIUM
Hoe gevaarlijk is het om je batterijen niet op tijd weg te gooien?
Het komt steeds vaker voor: een brand die ontstaat door een batterij. Gooi je een boormachine of een ander elektrisch apparaat weg bij het restafval, dan kan die zomaar vlam vatten. -
PREMIUM
Hoe weet je of jij hoogbegaafd bent? Een expert legt uit wat de kenmerken zijn
Twee à drie procent van de bevolking is hoogbegaafd. Zij hebben een sterk ontwikkeld brein met een IQ van 130 of meer. Maar volgens specialisten ligt het werkelijke percentage nog veel hoger. Alleen: hoe weet je of je hoogbegaafd bent? Wij vroegen expert Tessa Kieboom om raad. -
Het aller-aller-allerfijnste voor de fietser? Een vrijliggend fietspad
Opvallend: er komen meer fietsers om in het verkeer dan automobilisten. En de drukte op het fietspad neemt alleen maar toe. Wat maakt het leven fijn voor fietsers? -
Steeds krapper op de achterbank door elektrisch rijden
Passagiers op de achterbank betalen de tol voor het elektrisch rijden. Zij worden in toenemende mate geconfronteerd met minder hoofdruimte, als gevolg van een scherp aflopende daklijn. Die leidt ook tot kleinere zijramen en dus minder uitzicht. Ontwerpers kiezen voor de aflopende daklijn zodat het rijbereik groter wordt.
-
Verkeersregelaar moet op motorkap springen om aanrijding te voorkomen en wordt 15 meter meegesleurd
Een verkeersregelaar is zaterdagavond vijftien meter meegesleurd op de motorkap van een auto in Eindhoven. Hij moest op de motorkap springen om te voorkomen dat hij aangereden zou worden. De automobilist van het voertuig is inmiddels aangehouden. -
PREMIUM
Hoe kon die heftige sneeuwstorm precies 15 jaar geleden ontstaan?
Een dag die veel Nederlanders in het geheugen staat gegrift: 25 november 2005. Het is exact 15 jaar geleden dat op die dag een zware sneeuwstorm het land ontregelde. Lezers reageerden dan ook massaal op een oproep om hun herinnering te delen. „Dit vergeet je nooit meer.” -
PREMIUM
Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan leven lang gevolgen hebben voor je kind
Laag geboortegewicht, hersen- of gezichtsafwijkingen, concentratieproblemen. Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan een leven lang gevolgen hebben voor je kind. En dat moet nóg bekender worden, vindt het Trimbos-instituut. Daarbij is ook een rol weggelegd voor de man.