Waarom hebben verkeerslichten nog steeds drie lampen?
VRAAG & ANTWOORD‘Een verkeerslicht bevat drie lampen boven elkaar, maar is het niet eenvoudiger om één lamp te maken die de kleuren groen, oranje en rood kan laten zien?’ vraagt lezer Frans van der Waals in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dit moet met de huidige led-techniek geen probleem zijn. Het is goedkoper, omdat er minder materiaal nodig is en de constructie wordt er ook lichter door. Is er ooit aan gedacht om van de traditionele vormgeving af te wijken?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dit kan zeker voordelen hebben. Maar vergeet niet dat de bekende positie van drie kleuren op verschillende posities meehelpt bij de herkenning wanneer je een rood, oranje of groen licht ziet. Kleurenblinden zijn er al helemaal mee geholpen.’
‘Natuurlijk kun je daar oplossingen voor bedenken, bijvoorbeeld door per kleur ook een ander symbool in de lamp af te beelden. Maar het lijkt mij risicovol om dit te veranderen: iedereen is hier nu aan gewend. Om verwarring te voorkomen zou het eigenlijk wereldwijd in één keer moeten worden aangepast. Dat is nogal een uitdaging en kost veel geld.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Verkeerslicht herkent motorrijder vaak niet, maar daar is een trucje voor
‘Als motorrijder sta ik geregeld te wachten voor verkeerslichten die mij niet ‘herkennen’ en mij pas het groene licht geven na twee of drie rondjes groen voor de andere weggebruikers’, aldus lezer Erik Matthijsen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Hierdoor is snelheidslimiet Autobahn onnodig, aldus Duitse transportminister
De Duitse minister van Transport Volker Wissing heeft zich andermaal uitgesproken tegen het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse autobahn. Volgens hem zou dat mede door de opkomst van de elektrische auto, waarvoor hoge snelheden funest zijn voor het rijbereik, overbodig zijn. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Foutje: grappenmakers geven stopteken aan agent
Drie jongemannen en een vrouw hebben zich in Nijkerk voorgedaan als politie door met een app op hun telefoon een wildvreemde bestuurder een ‘stopteken’ te geven. Maar dat hadden ze beter niet kunnen doen. Het viertal stuitte namelijk op ‘de verkeerde’. -
Zo hoog zou je kilometervergoeding eigenlijk moeten zijn
De onbelaste kilometervergoeding is na zeventien jaar eindelijk verhoogd, al is de stijging bepaald niet groot. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft becijferd dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van 0,31 euro zou meer in de buurt komen.
-
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
-
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zorgen matrixborden voor files op de snelweg?’
‘Ik zie op de snelweg bijna altijd files ontstaan bij invoegstroken doordat de matrixborden 70 en 50 aangeven als maximumsnelheid’, aldus lezer K. Peters-Bühler in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Er is dan vaak niets aan de hand en je kunt gewoon doorrijden, maar het zijn de borden die de file veroorzaken. Ik zie dit onder meer bij Lexmond en Almere-Buiten gebeuren. Als auto’s normaal door kunnen rijden bij het invoegen, zouden er op die plekken geen files ontstaan.’
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer