‘Waarom mag ProRail met blauw licht en sirene rijden?’
VRAAG & ANTWOORD‘Op de A16 zag ik hoe enkele auto’s van ProRail met blauwe lichten en gillende sirenes door het verkeer slalomden’, aldus lezer Ad Grinwis in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Politie, brandweer, ambulances, de huisartsenpost, marshalls van Rijkswaterstaat, maar nu ook busjes van ProRail? Welk incident (op het spoor) rechtvaardigt dit?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Optische signalen en geluidssignalen mogen gebruikt worden door diensten die in actie komen in levensgevaarlijke situaties. Die zijn ook op het spoor mogelijk. Hoe haal je bijvoorbeeld passagiers veilig uit een trein die midden op het spoor is gestrand? Ook kan er specifieke kennis van de techniek van een treinstel of speciaal gereedschap nodig zijn om slachtoffers bij een ongeval te bevrijden. Denk ook aan de gevaarlijke hoogspanning van een bovenleiding, die soms breekt. Er zijn dus situaties waar ProRail met spoed nodig is om andere hulpverleners zoals politie, brandweer en ambulancediensten te assisteren.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar zijn de wissers en sproeiers voor de koplampen gebleven?’
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUM
Levensgevaarlijk: busbaan Zuidplein gebruikt als ‘olifantenpaadje’
Ze zijn de grote schrik van buschauffeurs: mensen die over de drukke busbaan lopen of fietsen omdat ze denken dat ze zo sneller bij de nieuwe ingang van een van de grootste overdekte winkelcentra van Nederland zijn. Het leidt tot levensgevaarlijke situaties. ,,Onbegrijpelijk en ook heel onlogisch, want het is niet eens sneller.”Rotterdam -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is DAB-autoradio echt zo veel beter dan FM?’
‘In mijn Citroën C4 Picasso uit 2007 is de ontvangst van radiozenders soms problematisch’, aldus lezer Freerk Philipse in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik vraag mij al een hele tijd af of een DAB+-radio dit op zou lossen. Er zijn DAB-adapters te koop, maar is zo’n extra antenne per se nodig? En is DAB+ voor autoradio nou echt beter dan FM?’ -
PREMIUM1
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn.
-
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
-
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan een autoband verwisselen niet veel sneller, zoals in de Formule 1?’
‘In de autosport verwisselen ze in drie seconden een autowiel’, aldus lezer Leo Steijn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ik een lekke band heb, ben ik een half uur bezig. Kan dat systeem uit de autosport niet op personenauto’s worden toegepast? Je kunt dan eerder je weg vervolgen en dat is ook belangrijk gezien de gevaarlijke situatie langs snelwegen.’ -
autotest
Getest: elektrische DS3 E-Tense is net even anders, maar verlegt de grenzen niet
De DS3 E-Tense is een van de minst bekende elektrische auto’s op de Nederlandse markt. En toch doet hij er met zijn chique en originele design alles aan om op te vallen. Onze autoredactie heeft hem getest.