Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes.
Delen per e-mail
De Honda e oogt onweerstaanbaar, zeker op de eerste beelden van deze stadsauto die enkele jaren geleden werden verspreid. De auto trof veel autoliefhebbers recht in het hart met zijn bolle wielkasten, grote wielen en schattige snoet. Toen de auto in Europa begin dit jaar op de markt kwam bleken de uitgebouwde wielkasten verdwenen en was de auto plotseling voorzien van kruiwagenwieltjes, maar niemand die erom maalde. Nog altijd was de auto schattig genoeg om de harten van Europese autokopers te stelen.
Althans: waar het gaat om de looks. Want de geringe actieradius speelt 'm parten. Je komt volgens de WLTP-norm 222 kilometer ver op een volle lading, maar dat blijkt in de praktijk vaak rond de 140 kilometer en daardoor zit je onder de 100 kilometer al met samengeknepen billen naar je actieradius te kijken. Het tweede nadeel is zijn hoge prijs. Want een vanafprijs van 35.330 euro is voor deze Honda - die in de regel als tweede auto wordt gekocht - flink duur.
Dat kan een stuk beter. Zo heeft de Peugeot e-208 weliswaar een minder schattige snuit, maar dit model komt ruim 300 kilometer ver en is net zo duur. Ook andere concurrenten bieden meer kilometers en vaak voor minder. Niet vreemd dus dat in Duitsland van januari tot september slechts 298 exemplaren van de Honda werden verkocht. In Nederland staat de teller op 50 verkochte auto's en ook in andere landen lijkt het model niet de gehoopte verkoophit te worden. Daarmee schiet Honda zichzelf lelijk in de voet, want met zulke aantallen haalt de fabrikant zijn gemiddelde Co2-uitstoot per verkochte auto niet genoeg naar beneden.
Daarom is Honda nu noodgedwongen toegetreden tot de Co2-pool van Tesla en de Italiaans-Amerikaanse fabrikant FCA om boetes voor te hoge vlootemissies te vermijden. Dat bevestigde Honda tegenover het gerenommeerde Duitse opinieblad Der Spiegel. In zo’n pool worden emissiewaarden van voertuigen van verschillende fabrikanten met elkaar verrekend. De kans is klein dat daarmee de boel compleet rechtgetrokken kan worden, maar het lijkt er wel op dat op die manier miljardenboetes kunnen worden omgezet in miljoenenboetes.
Bekijk hier al onze video's van AD Auto:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bordjes Hunebed Highway verdwijnen massaal, maar provincie Drenthe blijft ze vervangen
De bordjes die langs de N34 in Drenthe staan om toeristische aandacht te genereren voor de blikvangers van de provincie, trekken ook ongewenste bezoekers aan. Die hebben het louter gemunt op de wegwijzers, waarvan er al tientallen verdwenen. -
Nederlandse voetballer opgepakt in Spanje: reed met vervalst rijbewijs in Lamborghini
Met een vervalst rijbewijs doodleuk achter het stuur van een Lamborghini kruipen en dan in het noorden van Spanje zo hard rijden dat je de aandacht trekt van de politie. Een 25-jarige Nederlander zag er blijkbaar het probleem niet van in, maar vergiste zich lelijk. -
Veel autobanden hebben een te lange remweg
De jaarlijkse bandentest van Autoweek maakt duidelijk dat de zoektocht naar goede zomerbanden best lastig is. Al bij de eerste testronde bleek dat van de 53 bandensoorten er 14 een veel te lange remweg hadden. -
Honda's elektrische knuffelbeertje rijdt zoals ‘ie eruit ziet
Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa. Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt dan de concurrentie, is volgens de Japanners van ondergeschikt belang. -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken.
-
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik. -
‘Nederlander geeft weinig om zijn autobanden’
Nederlanders worden steeds nonchalanter als het gaat om de bandenspanning van hun auto. Een op de drie automobilisten controleert zijn bandenspanning nooit. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en het brandstofverbruik, maar ook voor de veiligheid van de inzittenden en de banden zelf. -
Boete tot 15.000 euro voor Britten die niet over een Frans rijbewijs beschikken
Britten die in Frankrijk wonen en hun rijbewijs nog niet hebben verruild voor een Frans exemplaar, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 15.000 euro. Ze moeten verplicht een Frans rijbewijs halen en dus ook een Frans theorie-examen afleggen.