‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
VRAAG & ANTWOORD,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Regelmatig testen journalisten elektrische auto’s ook bij vriestemperaturen. De NAF, de Noorse zusterorganisatie van de ANWB, deed dat nog afgelopen januari met twintig elektrische modellen. Daarbij bleek opnieuw dat de reikwijdte bij temperaturen onder het vriespunt flink achteruitgaat. Maar er waren ook grote verschillen. De Opel Ampera-e kwam 29,8 procent minder ver dan de WLTP-reikwijdte beloofde. De Hyundai Kona Electric leverde evenwel onder dezelfde omstandigheden slechts 9,9 procent in. Gemiddeld kwamen de geteste auto’s 20 procent minder ver door de kou.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Wat wordt er nou precies bedoeld met kW en kWh bij elektrische auto’s?’
,,In de technische gegevens van elektrische auto’s zie ik zowel kW als kWh terug. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is precies het verschil?”, vraagt lezer S. Remijnsen zich af. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Gaat de minimumsnelheid nu ook omlaag?’
,,Ik begrijp dat op autowegen of snelwegen minimumsnelheden gelden van respectievelijk 50 en 60 km/u. Nu gaat komende maandag overal de maximumsnelheid terug van 130 naar 100 km/u. Wordt daarmee die minimumsnelheid ook lager?”, vraagt lezer Erwin van Assen zich af. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE De gekke gezinsauto met het ‘briljante brein’: hoe de Hyundai Tucson autorijden veiliger maakt
Het uiterlijk van de nieuwe Hyundai Tucson mag je gerust een beetje gek noemen. Naast dat ze verdeelde meningen uitlokken, leiden de vele lampen in de neus, vouwen in het plaatwerk en andere overdadige ontwerpdetails de aandacht af van waar het echt om gaat bij deze crossover uit Korea: dit is één van de veiligste en meest geavanceerde (betaalbare) familieauto’s van het moment.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Hoe hard mag een auto met zwaailicht en sirene rijden?’
,,Auto’s van de politie, brandweer en ambulancedienst mogen harder rijden dan het overige verkeer. Mogen de bestuurders net zo hard rijden als zij willen?”, vraagt lezer R. Daalmeijer zich af. -
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.