‘Wat wordt er nou precies bedoeld met kW en kWh bij elektrische auto’s?’
VRAAG & ANTWOORD,,In de technische gegevens van elektrische auto’s zie ik zowel kW als kWh terug. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is precies het verschil?”, vraagt lezer S. Remijnsen zich af.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De afkorting kW (kilowatt) wordt - ook bij benzine- en dieselauto’s - gebruikt om het motorvermogen aan te duiden. Vergelijkbaar met pk: het laat zien hoe sterk de motor is. Maar bij elektrische auto’s wordt datzelfde kW ook gebruikt om het vermogen van het laadsysteem aan te duiden. Het geeft aan hoe krachtig - in de praktijk: hoe snel - je een auto kunt opladen. Daarnaast wordt gesproken van kWh (kilowatthour of kilowattuur) om de opslagcapaciteit van de batterijen aan te duiden. Hoe hoger het aantal kWh van de batterijen, des te verder je met de auto kunt komen. Ook wordt kWh gebruikt om het stroomverbruik per kilometer aan te geven.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
auto-expert
Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging
In steeds meer steden wordt de snelheid voor het autoverkeer verlaagd naar 30 kilometer per uur. Ook in Amsterdam heeft het gemeentebestuur dit besloten. ‘Maar langzamer rijden betekent toch ook meer vervuilend uitlaatgas?’, vraagt G.J. Roomer zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
VRAAG & ANTWOORD
‘Gaat de minimumsnelheid nu ook omlaag?’
,,Ik begrijp dat op autowegen of snelwegen minimumsnelheden gelden van respectievelijk 50 en 60 km/u. Nu gaat komende maandag overal de maximumsnelheid terug van 130 naar 100 km/u. Wordt daarmee die minimumsnelheid ook lager?”, vraagt lezer Erwin van Assen zich af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom zijn er geen elektrische stationwagons?’
,,Waarom worden elektrische auto’s niet uitgebracht als stationwagon? Met zo’n auto kan ik handig een fiets in de auto leggen of een student helpen verhuizen”, vraagt lezer Gerard Schrijver zich af.
-
EU: Automobilist moet zich eerder en vaker laten keuren om rijbewijs te houden
De EU wil de regels voor autorijden aanscherpen. Volgens de plannen uit Brussel moeten senioren boven de 70 jaar regelmatig bewijzen dat ze nog geschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer. -
-
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Bespaar je brandstof door vaart te minderen?’
,,Als ik een rood verkeerslicht nader, of een bord dat een snelheidslimiet aankondigt, begin ik vroegtijdig met vaart minderen, zodat ik uiteindelijk bijna niet meer hoef te remmen. De meeste automobilisten rijden echter met behoorlijke snelheid door en remmen pas op het laatste moment. Ik realiseer mij dat mijn rijstijl wellicht tot ergernis leidt bij medeweggebruikers. Maar is het niet zo dat ik hiermee brandstof bespaar en het remmechanisme ontlast?”, vraagt lezer Adrie van Bergen zich af.