‘Wegbeheerders maken een potje van uitritten woonerf’
VRAAG & ANTWOORD,,Vorige week beantwoordde u een vraag over voorrangsregels bij het verlaten van een woonerf. Dit hangt af van hoe de aansluiting op het onderliggende wegennet is. Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft. Dat betekent aan beide zijden uitritblokken. Veel uitritten hebben echter alleen aan de hoofstraatzijde uitritblokken en aan de zijde van het erf talud-markering of zelfs geen niveauverschil. Dan heeft degene die het erf uitkomt gewoon voorrang, aldus de rechter. Wegbeheerders maken er nogal een puinhoop van”, aldus lezer Harry Diller.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Dank voor uw uitleg. Er heerst blijkbaar veel onduidelijkheid over deze situatie.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze tien auto’s zijn na drie jaar nog het meeste waard
Ben je op zoek naar een auto die na drie jaar het minste afschrijft? Deze modellen behouden volgens de onafhankelijke Britse consumentenvereniging WhatCar het best hun waarde. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Een auto die rechts afslaat links passeren, mag dat?’
,,Vaak zie ik bestuurders de linkerrijstrook oprijden om een auto voor hen, die rechts af wil slaan, te passeren. Feitelijk zijn ze dan aan het spookrijden. Ik vind het een gevaarlijke manoeuvre. Mag dat?”, vraagt lezer Christiane van der Vis. -
PREMIUM
1 op 20 mensen krijgt diagnose fibromyalgie: ‘Onbegrip voor patiënten het moeilijkst’
Niet zichtbaar ziek, maar wel vergaan van de pijn en vaak nog een resem andere lichamelijke klachten erbovenop: dat is fibromyalgie. Wat veroorzaakt het en wat kan eraan gedaan worden? Jessica Van Oosterwijck, verbonden aan de universiteit van Gent, geeft een overzicht van de ziekte en de behandeling. ,,Het moeilijkst voor de patiënten is het onbegrip van de omgeving.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom moet je voor dieselauto’s meer wegenbelasting betalen?’
,,Waarom zijn diesels duurder in wegenbelasting? Dieselauto’s zijn tegenwoordig toch niet veel zwaarder dan benzineauto’s?”, vraagt lezer Rob Schifferling. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wordt de snelheid van vrachtwagens niet gecontroleerd?’
,,De maximumsnelheid voor vrachtauto’s is in Nederland 80 km/u, maar er rijdt geen vrachtwagen onder de 90. Sterker nog, 30 procent van de trucks rijdt zelfs tussen de 95 en 100 km/u. Wordt dit gedoogd of wordt er niet op gecontroleerd?” vraagt lezer Harry van Dongen. ,,Als ik met mijn personenauto 5 km/u te snel rijd, ben ik de klos. Bij betere handhaving zouden die vrachtwagenchauffeurs dagelijks een proces-verbaal ontvangen.”
-
Koken & Eten
Zo hou je de hele dag door energie: ‘Alleen wielrenners mogen ontbijten met veel suikers’
Ongeacht of je verkeersleider bent, een IT-er, stratenmaker of hoe je je dag indeelt; niemand zit te wachten op een middagdip. ,,Door bewust te letten op wat je eet, en wanneer, kun je de hele dag door scherp blijven.” -
PREMIUMExperts
Met het hele gezin op elkaars lip: waarom vakantie voor echtscheiding kan zorgen
Na de zomer piekt het aantal relatiebreuken. Wat veroorzaakt een vakantiescheiding? En kun je voorkomen dat je huwelijk verongelukt tijdens je vrije dagen? Experts leggen uit en geven tips. -
1
Veilig Verkeer Nederland wil 30 km/u in alle steden en dorpen als norm
Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, wordt een maximumsnelheid van 30 km/u de norm in de bebouwde kom en wordt 50 km/u de uitzondering. Nu is het nog andersom. De lagere maximumsnelheid kan volgens de organisatie veel leed voorkomen.