Welke auto kies je als er een baby op komst is? Reinier en Natasja gingen voor deze ‘vrachtwagen’
ACHTER HET STUURIn deze wekelijkse rubriek vertellen lezers over de auto van hun keuze. Deze keer dertigers Reinier en Natasja. Zij ruilen hun Skoda Citigo uit 2013 in voor een nieuwe Citroën C3 Aircross. Over een paar weken hebben ze namelijk een grotere auto nodig voor hun eerste kind.
Wie Reinier, Natasja en ‘Billie’ Rijden Citroën C3 Aircross 110 Shine Bouwjaar 2020 (private lease) Km 0
,,Onze zoektocht naar een nieuwe auto begon bij de nieuwe Renault Clio, vooral omdat we die er leuk uit vonden zien”, legt Reinier (36) uit. ,,Maar die bleek toch net wat te klein, vooral in de achterbak. Mijn vriendin Natasja is nu 36 weken zwanger, dus we hebben binnenkort veel meer ruimte nodig om alle spullen van ‘Billie’ - zo noemen we hem gekscherend , maar zo gaat-ie niet heten hoor - mee te kunnen nemen. Het gebrek aan binnenruimte is de voornaamste reden dat we een vervanger van de Citigo zochten.”
,,Maar we waren ook wel toe aan iets nieuws, een wat hippere auto dan de Skoda”, vult Natasja (30) aan. ,,Iets dat wat minder misstaat tussen al die Tesla’s en Mercedessen van onze vrienden, haha! De Clio viel op door z’n uitstraling, maar dat werd hem gewoon niet vanwege de ruimte. Ook niet de Clio Estate, de stationwagenuitvoering, en alle andere compacte hatchbacks zoals de Citroën C3. Allemaal te klein. Tijdens elke proefrit zijn we heen en weer naar huis gereden en hebben we al onze zooi in de auto’s gedumpt: het kinderzitje, de Maxi Cosi, de kinderwagen... Gewoon kijken of het past.”
‘Vrachtwagen’
Uiteindelijk wees de lokale Citroën-dealer de aanstaande jonge ouders (*) op de ruimere C3 Aircross. Reinier, verzuiminstructeur bij een mbo-school, was niet meteen enthousiast: ,,Van alle auto’s die we op het oog hadden, vond ik deze het minst mooi. De andere modellen zoals de Kia Stonic ogen wat gestroomlijnder. De Citroën doet me qua design denken aan een doos met afgeronde hoeken. Ook wat rijden betreft was dit niet mijn eerste keus, de andere auto’s liggen wat zekerder op de weg en de Stonic vond ik wat feller. Maar deze C3 Aircross is wel serieus ruim, dat gaf uiteindelijk de doorslag.”
Daarnaast bleek de Citroën verrassend goed binnen het budget te passen. Natasja: ,,Onze verkoper kon de Aircross voor een extra aantrekkelijk bedrag aanbieden in de private lease omdat het een model uit de voorraad is. Daardoor hebben we nu toch veel auto voor een mooie prijs én we hebben opties waar we blij van worden. Ik ben bijvoorbeeld erg tevreden met de achteruitrijcamera. Van een Citigo naar zo’n ‘vrachtwagen’ is een hele stap voor mij, ik wil wel graag soepel kunnen inparkeren!”
Weinig risico
De keuze voor private lease, waarbij je een vast maandbedrag betaalt voor de auto, was volgens Natasja snel gemaakt. ,,Daar hoefden we niet lang over na te denken. De Skoda deelden we met mijn ouders, dus hadden we eigenlijk geen omkijken naar zaken als apk, onderhoud en andere kosten, behalve benzine. Als je een tweedehands auto koopt, loop je toch risico: je kunt geluk hebben en een goede auto kopen, of je hebt pech en alleen maar ellende. Daar had ik geen zin in. Met private lease weten we precies waar we aan toe zijn. Je hebt een nieuwe auto, het is overzichtelijk en we lopen weinig risico. We hebben ook op het budget gelet: de 360 euro per maand die we nu betalen voor de Citroën kunnen we ook missen als één van ons bijvoorbeeld zijn baan verliest.”
De keerzijde van privé leasen: je zit een vrij lange periode aan een contract vast. Reinier: ,,Wij rijden de auto in totaal 60 maanden, dus 5 jaar, met een maximum van 10.000 kilometer per jaar. Dat is voor ons genoeg. Ik werk hier praktisch om de hoek en Natas, die bij de overheid werkt, gebruikt de auto ook niet voor haar woon-werkverkeer. Het aantal kilometers in het huidige leasecontract is meer dan voldoende voor onze ritjes naar vrienden of familie en we kunnen ermee op vakantie. En ja, dan kunnen we ook alle spullen van ‘Billie’ meenemen. Gemak dient de mens!”
Gevonden op Gaspedaal.nl
Citroën C3 Aircross Feel 110 (2019), 26.759 km, €17.440
De experts van onze autoredactie vinden de C3 Aircross een uitgesproken keuze. Hij is onderscheidend aan binnen- en buitenkant en leverbaar met vrolijk gekleurde details. Groot pluspunt is de ruimte op de (erg zachte) stoelen en in de bagageruimte. Ten opzichte van concurrenten als de Kia Stonic, Volkswagen T-Cross en Opel Crossland X rijdt de C3 wel wat afstandelijker: de vering is zacht, de besturing voelt licht en het rijgedrag is niet heel strak. Op Gaspedaal.nl staan nu circa 500 exemplaren te koop vanaf zo’n 15.500 euro.
Gevonden op Gaspedaal.nl
Kia Stonic 1.0 T-GDi DynamicPlus-Line (2019), 10.035 km, €19.990
De Kia Stonic (vanaf 2017) is de stoerdere versie van de Kia Rio. Hij is wat hoger en langer, maar desondanks niet de ruimste keuze in dit segment. Ook de zitpositie is wat lager dan in bijvoorbeeld de Citroën C3 Aircross. Wel biedt de Kia een solide rijgedrag, terwijl hij vaak ook goed is uitgerust met zaken zoals ingebouwde navigatie en een rijstrookassistent. De T-GDi-motoren zijn het doorsparen waard: dankzij een turbo bieden ze betere prestaties dan de MPi-motoren zonder turbo. De Stonic staat bovendien als zeer betrouwbaar bekend. Op Gaspedaal.nl beginnen de prijzen bij circa 16.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ACHTER HET STUUR
‘Elektrisch rijden doen we op de kermis, mijn auto moet naar olie ruiken’
In deze nieuwe wekelijkse rubriek vertellen lezers over de auto van hun keuze. Deze keer Paul Brouwers, die als uitbater van een chique herenmodezaak niets moet hebben van moderne auto’s. ,,Dat nieuwe spul lijkt allemaal op elkaar. Daar zit geen ziel in.” -
AUTOTEST
Test Citroën C5 Aircross: comfortabele en sierlijke SUV
De huidige Citroën C5 is niet langer een hatchback of stationwagon. Hij moet bewijzen dat ook een SUV een echte Citroën kan zijn. -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
Autotest
Test DS 3 Crossback: sierlijk, weelderig en soms onhandig
Er bestaan al heel veel compacte SUV’s, maar de DS 3 Crossback is één grote alles-is-anders show. De exclusiviteit wordt duur betaald.
-
PREMIUMtest alfa romeo tonale
Zo rijdt de ‘teennagel’, de auto die Alfa Romeo moet redden
Het merk Alfa Romeo is de laatste jaren zwaar verwaarloosd. In de Fiat-Chrysler-tijd leek het merk ten dode opgeschreven, maar nu zijn er een nieuwe eigenaar én een nieuw model. De hybride Tonale vormt de opmaat naar een volledig elektrische Alfa Romeo in 2027. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan het kwaad als ik de stoeprand raak?’
‘De gemeente heeft mijn straat verbouwd, maar ik ben nog zo gewend aan mijn oude parkeerplaats dat ik na twee maanden nog steeds denk dat ik op mijn oude plek sta', schrijft lezer Lachman Ruitspek in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik blijf dus met mijn Citroën C5 Aircross tegen die stoeprand aanrijden. Kan dat kwaad voor de ophanging?’ -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg?