‘Zelfrijdende auto’s binnenkort in Europa toegestaan’
De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om zelfrijdende auto’s te verkopen in de Europese lidstaten. Dat melden EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels aan het internationale politieke platform Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.
De nieuwe Europese regelgeving rondom zogenoemd autonoom rijden moet de kentekenregistratie en verkoop van auto’s met autonome technologie mogelijk maken. Er worden wel beperkingen aan gesteld, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1500 autonome auto’s verkocht mogen worden. Zorgen zijn er nog altijd over de verkeersveiligheid, als auto's zonder bestuurder zich massaal op de weg zullen begeven.
Er zijn daarom ook zeventien verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto’s moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving definitief van kracht wordt, is dus nog niet helemaal duidelijk.
Van experimentele naar commerciële fase
Bij de plannen gaat het om auto’s die op ‘Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto’s op de weg wereldwijd vooroplopen.
,,We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase”, zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit nog niet het geval: ‘Full Self Driving’ van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3 autonome auto’s toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo’n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dit moet op termijn dus ook - met bepaalde restricties - mogelijk worden in de andere lidstaten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Zo hou je de hele dag door energie: ‘Alleen wielrenners mogen ontbijten met veel suikers’
Ongeacht of je verkeersleider bent, een IT-er, stratenmaker of hoe je je dag indeelt; niemand zit te wachten op een middagdip. ,,Door bewust te letten op wat je eet, en wanneer, kun je de hele dag door scherp blijven.” -
Tesla opent aanval op openbaar vervoer: robotaxi goedkoper dan de bus
Tesla komt over twee jaar met een alternatief voor het openbaar vervoer. Een rit met een zelfrijdende taxi van het merk zal dan goedkoper zijn dan ritjes met de bus of metro, belooft topman Elon Musk. De zogenaamde robotaxi's hebben immers geen chauffeur, rijden goedkoop op stroom en zijn 24 uur per dag actief, wat ze uitermate efficiënt maakt. -
20 kilometer rijden voor een laadpaal? In het noorden komt het voor
Wie in het noorden van het land woont moet gemiddeld 4 tot 5 kilometer rijden met de elektrische auto om bij een openbare laadpaal te komen. In de Randstad is het gemiddeld 600 meter. -
In deze twee auto's mag je in Duitsland nu appen en gamen tijdens het rijden
Duitsland is het enige land in Europa waar eigenaren van een auto met zogeheten Level 3 zelfrijdende technologie aan boord hun handen van het stuur mogen nemen als ze in de file rijden. Mercedes-Benz heeft twee nieuwe modellen voorzien van deze techniek. -
PREMIUM
Primeur met trajectcontrole bij wegwerk A12 Utrecht levert 5264 boetes op (in één maand)
Meer dan vijfduizend boetes in een maand. De unieke trajectcontrole die op de A12 de snelheid in de gaten houdt rond wegwerk aan de Galecopperbrug in Utrecht draait op volle toeren. ,,Deze primeur is voor herhaling vatbaar.”
-
Wereldprimeur voor zelfrijdende taxi's in San Francisco: ‘Dit voelt zo raar’
In San Francisco is het deze maand voor het eerst mogelijk om zelfrijdende taxi's te bestellen. Het voertuig rijdt volledig autonoom en er zit geen chauffeur achter het stuur. Wie een rit met de robottaxi wil maken, wordt nog wel geconfronteerd met een wachtlijst. Die wordt veroorzaakt door de grote publieke belangstelling én het aantrekkelijke tarief: voorlopig nul euro. -
Een man verspreidde foto van crash onder medepassagiers: hoe kan dat?
Het was een flinke schok voor passagiers die afgelopen zaterdag op Schiphol in een vliegtuig wachtten: ze ontvingen zomaar een foto van een vliegtuigramp op hun iPhones. Hoe kan dat gebeuren, en wat doe je eraan? -
PREMIUM
1 op 20 mensen krijgt diagnose fibromyalgie: ‘Onbegrip voor patiënten het moeilijkst’
Niet zichtbaar ziek, maar wel vergaan van de pijn en vaak nog een resem andere lichamelijke klachten erbovenop: dat is fibromyalgie. Wat veroorzaakt het en wat kan eraan gedaan worden? Jessica Van Oosterwijck, verbonden aan de universiteit van Gent, geeft een overzicht van de ziekte en de behandeling. ,,Het moeilijkst voor de patiënten is het onbegrip van de omgeving.”