Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport.
Deze voorstellen staan in het rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO). Dat werd onlangs door minister Jetten van Klimaat en Energie aangeboden aan de Tweede Kamer. In het rapport staat onder meer dat de vermindering van de CO2-uitstoot gevaar loopt.
Volgens het rapport komt dat onder meer doordat de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark dreigt te stagneren. Ook wordt gevreesd dat het Nederlandse plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor al per 2030 te verbieden niet haalbaar is. De reden daarvoor is dat de rest van de EU hier op zijn vroegst pas per 2035 mee begint.
Daarom moeten zakelijke rijders al vanaf 2025 verplicht in een volledig elektrische auto gaan rijden, aldus het rapport. Weliswaar wordt een uitzondering voorgesteld voor zzp’ers, maar dat is een van de weinige meevallers voor automobilisten. In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.
Lees verder onder de video
Maar het is vooral de in 2030 in te voeren kilometerheffing die automobilisten echt geld gaat kosten als de plannen doorgaan. In het rapport wordt voorgesteld om drie verschillende tarieven in te voeren: voor benzine, diesel en volledig elektrische auto's. Om elektrisch rijden te stimuleren zijn de tarieven voor die modellen het laagst. Dieselrijders gaan het meest betalen, tenzij ze niet of nauwelijks rijden.
Volgens een analyse van AutoReview zijn namelijk alleen dieselrijders die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden goedkoper uit zijn als de voorgestelde kilometerheffing met klimaattax wordt ingevoerd. Voor volledig elektrische auto’s stelt het rapport 2,24 cent voor. Eigenaren van een auto op benzine moeten 9,06 cent per kilometer gaan betalen en voor dieselrijders geldt een kilometerprijs van 13,16 cent.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vieze lucht in je auto? Dit is vaak de oorzaak
-
PREMIUM
Hoe ontstaat MS? ‘Meeste mensen krijgen eerste verschijnselen rond hun 30ste’
Vandaag is het Wereld MS Dag. Wat zijn de symptomen van MS - voluit multiple sclerose - en kun je ooit genezen van deze chronische auto-immuunziekte? Prof. Dr. Guy Laureys, neuroloog in het Universitair Ziekenhuis Gent, geeft uitleg over het ziekteverloop. ,,Er is een genetische component, maar ook omgevingsfactoren kunnen het risico op MS vergroten.” -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf. -
Zo lang mag je caravan of camper voor de deur geparkeerd staan
Het vakantieseizoen is in aantocht. Dat betekent dat de caravan of camper weer van stal wordt gehaald voor het nodige poets-, reparatie- en inpakwerk. Maar hoe lang mag het ding eigenlijk in de straat staan? -
Kun je dat contract van die gehaaide telefonische verkoper nog ongedaan maken?
‘Nee’ zeggen tegen een getrainde, telefonische verkoper is niet altijd makkelijk. Zeker niet als een energiebedrijf dolgraag een contract met je wil afsluiten. In deze rubriek legt Consumentenbond-redacteur en onderzoeker Marco van ’t Woudt je rechten als consument uit. Deze week: er is je een contract aangepraat, wat nu?
-
New Yorkers verdienen tot 125.000 dollar door automobilisten en truckers te 'verraden’
-
-
-
Vogelpoep en insectenresten zijn hardnekkig, maar met dit trucje is je auto zo weer schoon
Vogelpoep is zeer schadelijk voor de lak van auto’s. Weghalen heeft dus prioriteit, maar hoe verwijder je de harde uitwerpselen zonder krassen? -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste toerfietsen
Een test van gebruiksvoorwerpen heeft een goede verantwoording nodig. Hieronder alles wat je moet weten. Daarna beginnen we met de resultaten van de spectaculaire categorie van de Elektrische toerfiets. De ideale metgezel tijdens recreatieve toertochten: hoge actieradius, veel versnellingen, slimme innovaties. Het zijn kilometervreters voor dagelijks gebruik en vakanties. Testpanellid Ineke van de Kasteele probeerde er een paar.