Zo komt het Vietnamese automerk Vinfast naar Nederland: vijf modellen en betalen met cryptogeld
Het Vietnamese automerk Vinfast komt dit jaar naar Nederland en pakt de zaken radicaal anders aan dan andere autofabrikanten. Waar die meestal voorzichtig eerst één model bij hun debuut uitproberen, heeft Vinfast meteen vijf gloednieuwe modellen in petto. Bovendien kun je desgewenst in cryptogeld afrekenen.
Vinfast wil zichzelf nadrukkelijk niet als budgetmerk presenteren. De Vietnamezen willen vooroplopen in de wereldwijde EV-revolutie. En verder door de auto’s compleet uit te rusten en te voorzien van de nieuwste technologie op het gebied van connectiviteit en geavanceerde veiligheidssystemen. Dat het merk zich tegenwoordig afficheert als puur EV-merk, is nieuw. Vinfast bouwde en verkocht in Vietnam de afgelopen jaren voornamelijk benzineauto’s, maar nu schakelt het merk razendsnel over op geheel elektrische aandrijflijnen, in een poging de wereldmarkt te veroveren.
Zoals bij de meeste nieuwe merken, zijn de auto’s van Vinfast alleen digitaal te bestellen. Dealerbedrijven komen er niet, maar wel zogenaamde brandstores waar de consument zich kan oriënteren en informeren. Hoeveel van dergelijke showrooms in Nederland komen is nog niet bekend. Wel is aangekondigd dat de eerste exemplaren van de nieuwe modellijn van Vinfast eind dit jaar in Nederland zullen arriveren. Kopers kunnen dan desgewenst met cryptogeld afrekenen.
‘Het tijdperk van auto's verschepen over de hele wereld is voorbij’
De ceo van VinFast en vicevoorzitter van de Vingroup waartoe Vinfast behoort, is een vrouw: Le Thi Thu Thuy. Zij nam kortgeleden het stokje over van de van Opel afkomstige Duitser Michael Lohscheller. Die was nog maar sinds juni in dienst, maar moest blijkbaar nu al het veld ruimen. Onduidelijk is waarom.
Thuy benadrukt dat Europa tot de belangrijkste markten behoort voor VinFast. Volgens haar wordt het opzetten van een fabriek in Duitsland, de grootste economie van Europa, een cruciale mijlpaal in de Europese strategie. Want, zo stelt Thuy: ,,Het tijdperk van auto’s verschepen over de hele wereld is voorbij, al helemaal sinds Covid-19. Om klanten te winnen moet je als automerk zorgen voor een fabriek dicht bij de betreffende markt.”
Dat voornemen is er dus, maar vooralsnog heeft Vinfast geen beslissing genomen of en waar de nieuwe Europese fabriek komt te staan. Bij de verkoop van Vinfast in Europa krijgen Frankrijk, Duitsland en Nederland de primeur. Verder wordt het merk verkocht in Canada, de VS en natuurlijk in thuisland Vietnam, waar inmiddels al exemplaren van de nieuwe generatie zijn afgeleverd.
Bij de vijf modellen van de nieuwe generatie is overduidelijk niet beknibbeld op het uiterlijk. Het roemrijke Italiaanse ontwerphuis Pininfarina mocht zich bemoeien met het design. Opvallend aan het design is dat de modellen een herkenbaar familiegezicht hebben, met het naar de koplampen breed uitlopende Vinfast-logo. Maar verder zijn er flinke verschillen in het uiterlijk van de vijf auto’s.
De eerste prijzen zijn al bekend
Qua benaming houdt Vinfast het eenvoudig: de auto's heten VF 5, VF 6, VF 7, VF 8, VF 9. De afmetingen variëren van stadsformaat tot forse SUV, waarbij de VF 8 meer dan 400 pk kan leveren en een elektrisch rijbereik scoort van zo’n 550 kilometer. De VF 8 (4,75 m) die van het formaat BMW X3 is, kost 44.650 euro, maar daarbij valt de accu in een leaseconstructie, dus buiten de aanschafprijs. De Vinfast VF 6 heeft het formaat van een Renault Captur. De prijzen voor dit model maken de Vietnamezen later bekend.
Misschien wel de meest interessante auto is de kleine VF5. Vinfast durft het namelijk aan om een elektrische aandrijflijn in een stadauto aan te bieden, terwijl veel autofabrikanten daar nauwelijks in willen investeren. Er valt sowieso al weinig geld te verdienen aan kleine auto's, en elektrische aandrijving maakt ze voor een fabrikant helemaal duur. Het gevolg is een prijs die consumenten er niet snel voor willen betalen. Maar Vinfast schrikt daar blijkbaar niet voor terug.
Autoweek maakte onlangs al kennis met een van de modellen van Vinfast. Het artikel en de video daarover vind je hier:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De Chinezen komen eraan, allemaal puur elektrisch
Wat wordt de volgende auto? Een BYD, Sion, Lightyear, een Lucid Air, Xpeng, Nio, Wey of een Aro? Nooit gehoord van deze merken? Dat gaat veranderen. -
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen? -
PREMIUM
Door deze veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel
Tijdens de autorijlessen wordt ons vooral geleerd hoe je schadevrij door het verkeer komt, maar niet of nauwelijks hoe je moet rijden om slijtage aan je auto te voorkomen. Als je deze slechte gewoontes afleert, gaat je auto langer mee. -
VIDEO / TEST
In Noorwegen rijden ze al: deze elektrische Chinezen zie (en koop) je straks ook bij ons
Wie wil ontdekken welke Chinese auto’s er straks ook bij ons rond rijden, moet een bezoekje brengen aan Noorwegen. Modellen als de Nio ES8, Xpeng G3 en de Hongqi E-HS9 zijn daar al te koop. Hoe rijdt dat eigenlijk, en zijn ze het wachten waard? -
Deze elektrische caravan doet geen afbreuk aan je actieradius
Dankzij zonnecellen, een zeer aerodynamische vormgeving en een elektromotor doet deze caravan geen enkele afbreuk aan de actieradius van je elektrische auto. Dat beweren althans Ben Parker en Toby Kraus, twee ex-Tesla-medewerkers over de nieuwe caravan Lightship L1.
-
PREMIUM
Van 38 euro naar 225 euro per maand voor een parkeerplaats: deze automobilisten zijn woedend
Gebruikers van een parkeergarage in Amersfoort kregen de schrik van hun leven. De nieuwe commerciële eigenaar van de garage heeft de prijs gigantisch verhoogd. Gebruikers van het eerste uur betalen nu nog 38 euro per maand. Het nieuwe tarief? Tussen de 225 en 275 euro. Automobilisten zijn woedend en voelen zich bekocht. ,,Bijna niemand van ons kan dit ophoesten.”Amersfoort -
-
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Betaalbare auto krijgt voorrang in 2022: dit zijn de nieuwe modellen
Autofabrikanten zetten volgend jaar zo’n 120 nieuwe modellen in de showrooms. Daarbij zijn verrassend veel betaalbare exemplaren en gezinsauto’s, zoals de Dacia Jogger, Toyota Aygo X, VW Taigo, Suzuki Vitara Full Hybrid, Peugeot 308 en Renault Mégane E-Tech.