Zo ver komen elektrische auto's in de praktijk
Het rijbereik van elektrische auto's is in de praktijk sterk afhankelijk van rijstijl en omgeving. In Noorwegen onderzocht de automobilistenbond NAF (Norges Automobil Forbund) welke elektrische auto’s het verst komen op één acculading. De uitkomst is opmerkelijk.
De NAF deed er alles aan om de test zo vergelijkbaar mogelijk te maken. Alle ritten werden op dezelfde dag en op dezelfde route getest met een vergelijkbare rijstijl en de klimaatregeling stond overal op dezelfde temperatuur afgesteld. Het traject bestond uit een mengeling van stadswegen, buitenwegen en snelwegen, met snelheden tot 110 kilometer per uur.
Het verst
De Amerikanen komen het beste uit de test. Zowel de Ford Mustang Mach-e als de Tesla Model 3 Long Range kwamen meer dan 600 kilometer ver op een volle batterij. De Mach-e legde met 617 kilometer de grootste afstand af. De morele winnaar is echter de BMW iX3, die het 556,2 kilometer uithield in plaats van de beloofde 450 kilometer, en zo 20 procent verder kwam.
Kleine auto’s
Opvallend: ook de kleinere modellen – met een kleinere batterij – doen het beter dan wat de fabrikant opgeeft, en laten mooie resultaten optekenen. Zo verhoogt de Mazda MX-30 zijn rijbereik van 200 kilometer naar 219 kilometer in de Noorse test en doet de Honda e het 26 kilometer beter door een afstand van 236 kilometer af te leggen.
Ook de Hyundai Kona boekte een uitstekend resultaat. De kleine EV zou volgens de testresultaten 484 kilometer ver komen, maar de Noren haalden er 537 kilometer mee. Een bewijs dat de Zuid-Koreanen over erg goede batterijtechnologie beschikken en een aerodynamische wagen in elkaar kunnen schroeven. En zelfs de Mercedes-Benz EQA, die niet bepaald bekendstaat om zijn zuinigheid, wist met 451 kilometer beter te presteren dan de vanuit de fabriek opgegeven autonomie van 417 kilometer.
Slechter dan beloofd
Uiteindelijk rijden bijna alle auto's verder dan wat de fabrikant opgeeft. Alleen de Polestar 2 (-3 kilometer) en Citroën E-C4 (-5 kilometer) haalden net niet hun opgegeven verbruik. Dat de auto's het zo goed deden bij deze test, ligt mede aan het feit dat de Noren reden bij temperaturen van 20 tot 25 graden. Ideaal voor een accu. In de koude winter, wanneer er energie verloren gaat aan verwarming van het interieur en de batterij, ligt het rijbereik van een EV immers een stuk lager. Dat zien we eveneens in het Noorse onderzoek, waar ook de winterresultaten van een aantal modellen worden opgegeven: de Fiat 500 blijft 50 kilometer onder zijn autonomie, de Volkswagen ID.3 bijna 80 en de BMW iX3 20 kilometer.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
-
Als je de betekenis kent van deze zwarte streep op Duitse verkeersborden, scheelt dat veel stress
Verkeersborden in het buitenland zijn voor vakantiegangers soms een bron van stress, maar je kunt er vaak meer aan aflezen dan je denkt. Wanneer je bijvoorbeeld de betekenis kent van de dunne zwarte strepen op Duitse verkeersborden, kan dit een hoop stress schelen. -
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel? -
Politie stopt moeder die dochter rijles geeft: ‘Wat als er een aanrijding ontstaat?’
Een 18-jarige vrouw is woensdagmiddag op de bon geslingerd in het Brabantse Son en Breugel omdat ze rondreed zonder rijbewijs. Dat deed ze omdat haar moeder haar ‘rijles’ aan het geven was. Laatstgenoemde kwam weg met een waarschuwing.Son
-
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
-
-
-
Laadkabel over de stoep: boete van 259 euro voor inwoner Almere
Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd. -
1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1200 kilometer.