Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.
Delen per e-mail
De generator, algemeen bekend als een dynamo, wekt de energie op die nodig is voor de elektrische verbruikers in je auto. De dynamo laadt tevens de startaccu op. Hoe meer elektriciteit de dynamo moet leveren, hoe zwaarder hij zal draaien en hoe meer de verbrandingsmotor moet werken om hem aan te drijven. Dit verhoogt het brandstofverbruik.
Hierbij geldt de vuistregel: 100 watt vermogen heeft een bijkomend verbruik van 0,1 liter brandstof of 0,1 kilowattuur (kWh) elektriciteit per 100 kilometer. Als bijvoorbeeld de verwarmingsunits voor de voorruit (800 watt), stoel (100 watt), stuur (50 watt) en buitenspiegels (40 watt) actief zijn en de mobiele telefoon wordt opgeladen (10 watt), betaal je tijdens een rit van 400 kilometer voor benzinemotoren zo’n zes euro extra. Bij elektrische auto's is dat ongeveer 1,25 euro.
De ADAC raadt daarom aan om elektrische verbruikers alleen in te schakelen als dit absoluut noodzakelijk is. Het uitschakelen van je voorruit- en achterruitverwarming als deze hun werk hebben gedaan, scheelt al enorm. Volgens de Duitse ANWB mag je echter in geen enkel geval bezuinigen op verlichting of ventilatie. Wil je precies weten welke functie hoeveel extra brandstof kost, klik dan hier voor het complete overzicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage. -
Autorijles mag weer en praktijkexamen doen ook
Rijscholen mogen vanaf woensdag 3 maart weer autorijles geven. Vanaf die datum mag het CBR ook weer praktijkexamens afnemen. Alleen voor theorie-examens is nog geen oplossing. -
Deze tien benzineauto's zijn het allerzuinigst in de praktijk
Nu automobilisten steeds vaker overstappen van diesel naar benzine, leek het de Britse vergelijkingssite WhatCar een goed idee om te kijken welke benzineauto het zuinigst is in de praktijk. -
Jongen die zich verstopt in kliko wordt bijna geplet in vuilniswagen
De 7-jarige Elias Quezada vroeg zich vorige week tijdens het spelen bij zijn oma af hoe de binnenkant van een kliko eruitziet. Toen de kliko werd geleegd in een vuilniswagen, kon hij op het laatste moment worden gered. -
AUTOTEST
Test Peugeot e-2008: ruim en comfortabel, maar reikwijdte is beperkt
Ook de Peugeot 2008, een populaire SUV, is tegenwoordig verkrijgbaar met volledig elektrische aandrijving. De techniek is bekend van andere PSA-merken: Citroën, Opel en DS.
-
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
Mercedes C-klasse wordt ruimer en slimmer
De nieuwe, alweer vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-klasse is qua design geen grote verrassing, maar zijn grote beeldschermen zijn indrukwekkend. Ook op andere punten loopt hij technisch voor op de concurrentie. En hij biedt meer zitruimte dan voorheen. -
‘Dit zijn de drie betrouwbaarste automerken’
De resultaten van het toonaangevende betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power zijn weer binnen. Lexus pakt de koppositie weer terug en ook Kia doet goede zaken.