Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: deze systemen zijn vanaf morgen verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer.
Veel moderne auto’s zijn al voorzien van tal van veiligheidssystemen die moeten helpen om het aantal verkeersdoden drastisch te laten dalen. En het werkt, want het aantal doden in het verkeer vertoont al jaren een dalende lijn. Maar het moet nog veiliger, vindt de EU en daarom moeten nieuw ontwikkelde auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf morgen voorzien zijn van een groot aantal nieuwe veiligheidssystemen, die vallen onder de noemer Advanced Driver Assistance Systems, oftewel ADAS. Vanaf 7 juli 2024 behoort ADAS tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die op de Europese markt nieuw verkocht worden.
Intelligent Speed Assistent meest controversieel
De meest controversiële is het zogeheten ISA-systeem, oftewel de Intelligent Speed Assistent. Daarbij gaat het om een rijhulpsysteem dat de bestuurder attent maakt op de toegestane maximumsnelheid via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg. Dit gebeurt door een geluidssignaal en een knipperend symbool op het dashboard, of door middel van een (lichte) remingreep. Het systeem is weliswaar uit te schakelen, maar iedere keer dat de auto wordt gestart, is het weer actief.
Behalve deze ‘snelheidsbegrenzer’ staan in de EU-Verordening van eind 2019 nog een paar vrij ingrijpende systemen, waarvan de Event Data Recorder (EDR) de meest controversiële is. Het gaat om een gegevensrecorder voor incidenten — oftewel een black box of zwarte doos. Dit systeem, dat overigens al in een aantal nieuwe auto’s aanwezig is, bewaart gegevens van enkele seconden voor een ongeval, zoals snelheid, stuurstand en of de lichten van de auto brandden.
Privacyvragen rond ‘black box’ in auto
Hoewel alleen bij een ongeval de gegevens daadwerkelijk worden opgeslagen (de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna) en bijvoorbeeld gesprekken tussen de inzittenden niet, roept de maatregel veel privacyvragen op. De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en door de autofabrikanten zelf om onderzoek te doen naar de oorzaak van een ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen, verzekert de EU. Maar critici vrezen dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.
Ook verplicht vanaf 6 juli in nieuwe auto’s zijn verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen, een voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen en voorbereidingen voor een alcoholslot.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
‘Over twee jaar hoef je nooit meer je auto te wassen’
De Amerikaanse coatingspecialist Actnano wil autowasstraten buitenspel zetten, ruiten permanent condensvrij maken en bekleding en elektronica beschermen tegen vuil. Het geheim? Nano-coating. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
PREMIUM
Belgische automobilist rijdt bewusteloos 25 kilometer door met cruisecontrol en rijstrookbewaking
Een Belgische automobilist heeft gisterochtend in zijn Renault Clio 25 kilometer op de snelweg afgelegd tussen Genk en Halen terwijl hij bewusteloos was. Door de cruisecontrol en ‘Lane Assist’, een techniek die de auto tussen de lijnen houdt, kon de auto zelfstandig op de weg blijven. Twee politieteams wisten de auto uiteindelijk te vertragen door voor de Clio te gaan rijden.
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Stefan (54) wilde een oldtimer kopen, maar bouwde er uiteindelijk zelf een: ‘Mensen weten niet wat het is’
Je droom is het kopen van een oldtimer, maar je hebt er geen tijd en geld voor. Tja, dan moet je geduld hebben. Stefan de Kreek (54) wachtte, totdat hij bijna 20 jaar geleden zelf zijn droom oldtimer kon bouwen. Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. -
PREMIUM
Toch hogere kilometervergoeding voor Ronald en collega’s: ‘Met meer plezier naar het werk rijden’
Werknemers van zorgorganisatie ASVZ, onder meer actief in de regio’s Drechtsteden en Rotterdam, krijgen toch een hogere kilometervergoeding voor woon-werkverkeer: dat gaat van 8 naar 12 cent per kilometer. Zwijndrechtenaar Ronald Pruysen (56), die bij deze nieuwssite in juni alarm sloeg over de lage reiskostenvergoeding, is ‘redelijk tevreden’. -
Minister: ‘Verplichte snelheidsbegrenzer auto zal niet fysiek ingrijpen’
De ‘Intelligent Speed Assistant’ (ISA) is vanaf juli verplicht in nieuwe auto’s en komt in actie wanneer je te hard rijdt. Over de mate waarop de ISA mag ingrijpen, zijn Kamervragen gesteld. De redactie van Autoweek bekeek de antwoorden.