Volledig scherm
Facebook ziet alles. © AD

Facebook kan zien of jij info zoekt over - bijvoorbeeld - 'geslachtsziekte'

Wie op de site van zijn zorgverzekeraar informatie zoekt over geslachtsziekten, depressie of plaswekker, moet er rekening mee houden dat Facebook meekijkt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Bij meerdere verzekeraars kan het grote, in opspraak geraakte sociale medium meegluren.

Als je bijvoorbeeld op de websites van Menzis, ONVZ of OHRA zoekt naar informatie over je aandoening, wordt de zogenoemde Facebook-pixel-plugin ingeladen. Die is geplaatst door de zorgverzekeraar en stuurt je surfgedrag door naar de servers van Facebook. Andere zorgverzekeraars, zoals CZ, gebruiken de tracker alleen op de voorpagina van hun website.

Cookies

Ook het Diakonessenhuis in Utrecht, een ziekenhuis, stuurt het surfgedrag van bezoekers door naar Facebook. Dat gebeurt ook als bezoekers pagina's met medische achtergrondinformatie bekijken. Als patiënten die pagina's bezoeken, kan Facebook dat zien. Door de gebruikelijke cookie-melding weg te klikken, geef je daar als gebruiker in principe toestemming voor.

De Facebook-pixels worden geplaatst om mensen speciaal voor hun geselecteerde advertenties te laten zien. 

Van de veertig zorgverzekeraars die de NOS onderzocht, gebruiken achttien verzekeraars een tracking-pixel. Daarvan gebruiken er elf de plugin op een pagina waarop medische informatie wordt getoond.

Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom is niet blij. ,,Ik schrik hier toch wel van,'' zegt directeur Hans de Zwart tegen de NOS. ,,We hebben meerdere keren dit soort schandalen gehad, inmiddels had ik van websites beter verwacht'', zegt hij. Dat de makers van websites van zorgverzekeringen de trackers welbewust inbouwen, noemt hij 'incompetent of schaamteloos'.

Menzis grijpt meteen in

De onthulling van de NOS heeft meteen gevolgen. Zorgverzekeraar Menzis stopt onmiddellijk met het gebruik van de zogeheten Facebook-pixel-plug-in. Een woordvoerder van Menzis heeft dat bekend gemaakt.

  1. Fiasco dreigt voor slager na ludieke guldenactie: ‘Maar ik had dit nooit willen missen’

    Fiasco dreigt voor slager na ludieke guldenac­tie: ‘Maar ik had dit nooit willen missen’

    Een ludieke actie van een feestvierende slagerij om klanten nog één dag met guldens te laten betalen, heeft mogelijk grote financiële gevolgen. Wat blijkt: slager Johannes Hoekstra kan de verkregen guldens niet inleveren, omdat De Nederlandsche Bank geen guldenbiljetten van bedrijven meer accepteert. ,,Dat is heel vervelend, maar één ding is in elk geval zeker: dit weekend pakken ze ons niet meer af.”