Volledig scherm
Het snelheidsrecord voor een hyperloop gaat niet naar Nederland. © ANP

Geen hyperlooprecord voor Delftse studenten door pech met noodrem

Het snelheidsrecord voor een hyperloop gaat niet naar Nederland. Een groep studenten uit Delft wilde het wereldrecord breken door hun capsule, een soort vacuümtrein, harder te laten rijden dan 467 kilometer per uur. 

In tests leek hun capsule Atlas 02 boven de 600 kilometer per uur te kunnen komen, maar de recordpoging mislukte. De noodremmen sloegen meteen na het vertrek al aan en daardoor bleef het vaartuig steken bij 'slechts' 188 kilometer per uur. ,,We hebben helaas niet kunnen laten zien waarop we hadden gehoopt, maar we zijn trots op alles wat we dit jaar hebben bereikt’’, zo twitterde het team na afloop.

De studenten deden mee aan een speciale wedstrijd die was georganiseerd door SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van zakenman Elon Musk. Hij is ervan overtuigd dat mensen over enkele tientallen jaren rondreizen in hyperloops. Ze schieten als buizenpost door het land en zouden bijvoorbeeld in een half uur van Amsterdam naar Parijs kunnen reizen.

Topsnelheid 463 km/uur

Ongeveer twintig studententeams hadden zich aangemeld voor de Hyperloop Pod Competition. Delft en drie andere teams kwamen door de 122 veiligheidskeuringen en mochten daadwerkelijk meedoen. Ze moesten hun capsule door een vacuümbuis van ruim 1 kilometer laten schieten. De overwinning ging naar het team van de Technische Universiteit München. Hun capsule bereikte een topsnelheid van 463 kilometer per uur, net geen nieuw record.

Vorig jaar deed het Delftse team ook mee aan de Hyperloop Pod Competition. Ook toen greep het team door technische problemen naast de overwinning en naast een record. Hun vaartuig kwam niet verder dan 142 kilometer per uur, desondanks goed voor zilver. Delft had wel de eerste editie van de wedstrijd gewonnen.

  1. ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’
    Poldercrash

    ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’

    Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’.