Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Nieuwe dienstregeling: meer en langere treinen door betere planning

De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast ,,en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren", aldus spoorbeheerder ProRail.

Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. Ook rijden tussen Amersfoort en Utrecht vanaf december zes in plaats van vier intercity's per uur, en rijden er meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht en tussen Amersfoort en Harderwijk. In de zomer gaan er meer treinen rijden tussen Zandvoort en Haarlem, mede door de terugkeer van de Grand Prix Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

Dat zijn de voornaamste veranderingen in het spoorboekje voor komend jaar, zoals spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt aan de ruim dertig vervoerders van reizigers en goederen. Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut.

,,De capaciteit van het spoor nadert haar grenzen sneller dan gedacht”, aldus ProRail. Aan de hand van de wensen van de 34 gebruikers moest een grote puzzel worden gelegd ,,om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen”. De groei van het treinverkeer is merkbaar voor de planners, zegt de spoorbeheerder. ,,Het piept en kraakt bij het maken van een nieuwe dienstregeling.”

Langere goederentreinen

Een gevolg is dat de gemiddelde lengte van goederentreinen wordt uitgebreid van 650 meter naar 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport. Het streven is om de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.

ProRail zegt dat proeven met de langere goederentreinen vorig jaar goed zijn verlopen. Zo zijn diverse scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties voor het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen.

  1. Doodsbedreigingen na bakfietsdrama: Doneerfonds kapt ermee

    Doodsbe­drei­gin­gen na bakfiets­dra­ma: Doneer­fonds kapt ermee

    De eigenaar van Doneerfonds.nl is de afgelopen week overladen met doodsbedreigingen vanwege een valse inzamelingsactie die een paar dagen op zijn website heeft gestaan. Onbekenden dreigden ondernemer Patrick Ho uit Rotterdam iets aan te doen en vertelden hem dat ze zijn pand ‘wel even kwamen verbouwen’. De beheerder is er klaar mee en trekt per direct de stekker uit de site. Overmorgen heeft hij een afspraak bij de politie.
  2. Nederlandse onderzoeker: Als Boeing naar ons had geluisterd, was het anders gegaan
    PREMIUM
    Crash Turkish Airlines

    Nederland­se onderzoe­ker: Als Boeing naar ons had geluisterd, was het anders gegaan

    De Nederlandse hoogleraar Sidney Dekker deed onderzoek naar de ramp met het toestel van Turkish Airlines in 2009. Hij stelde vast dat vliegtuigbouwer Boeing medeschuldig was aan het neerstorten van het toestel, dat negen mensen het leven kostte. Onder Amerikaanse druk verdween die conclusie grotendeels uit het eindrapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. ,,Van mijn werk is één onschuldige pagina overgebleven.”