NS wil hoofdconducteur boa-status afnemen: ‘Werkt juist agressie in de hand’
Hoofdconducteurs van NS zullen in de toekomst niet langer boa zijn. De bevoegdheid om onder meer boetes uit te schrijven wordt nauwelijks gebruikt en werkt agressie van reizigers soms juist in de hand, menen de spoorwegen. Vakbond FNV Spoor gaat onder voorwaarden akkoord.
Alle 2800 hoofdconducteurs op de treinen van NS zijn tevens buitengewoon opsporingsambtenaar (boa). Ze hebben daarvoor een speciale, 11 weken durende opleiding gevolgd, met daarna een examen. Als boa kunnen conducteurs onder meer een proces-verbaal opmaken, personen staande houden en boetes uitdelen, bijvoorbeeld voor het niet dragen van een mondkapje.
Wat de NS-directie betreft komt daar echter verandering in. De boa-bevoegdheden worden in praktijk nauwelijks gebruikt, stellen de spoorwegen. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. ,,Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, licht woordvoerder Erik Kroeze toe.
Hij beklemtoont dat NS afgelopen kwart eeuw een complete afdeling Veiligheid & Service heeft opgetuigd, die inmiddels 700 medewerkers telt. ,,Zij zijn wél boa en komen bij incidenten in actie.” Verder is er ook cameratoezicht op stations. ,,De hele sociale veiligheidssfeer in treinen en op stations is compleet gewijzigd, vandaar dat we conducteurs hier niet langer mee willen belasten.” NS is sinds vorig jaar in gesprek met de eigen ondernemingsraad over hoe de boa-status te beëindigen en wanneer.
Signaal
Het personeel lijkt voorstander. Ruim twee derde vindt de bevoegdheid overbodig, bleek in 2016 uit een enquête onder 700 hoofdconducteurs door FNV Spoor. ,,Sterker nog, 60 procent denkt dat gebruik maken van de boa-bevoegdheid juist kan leiden tot meer agressie op het spoor”, stelde FNV Spoor in de rapportage ‘BOA: Lust of last?’ De bond sprak van ‘een duidelijk signaal vanaf de werkvloer’.
Tegelijk zijn er wel veiligheidsgaranties noodzakelijk, vindt FNV-bestuurder Henri Janssen. Hoofdconducteurs moeten gemakkelijker en sneller een beroep op medewerkers van de afdeling Veiligheid & Service kunnen doen, stelt de vakbond.
,,Conducteurs willen er op kunnen vertrouwen dat er snel hulp komt als dat nodig is. Daarvoor moeten er meer veiligheidsmedewerkers komen. Daar gaan wij de directie dan ook om vragen.” Hoeveel extra medewerkers dan nodig zijn bovenop de huidige 700, wil FNV Spoor niet zeggen. ,,Dat is onderhandelbaar.”
Identiteit controleren
NS laat weten eerst verder te willen praten met de eigen ondernemingsraad. Een exacte datum voor wanneer de boa-status vervalt is er nog niet.
De spoorwegen beklemtonen daarnaast in overleg te zijn met het ministerie van Justitie & Veiligheid over meer bevoegdheden voor de boa's van de afdeling Veiligheid & Service. ,,Wij willen dat onze medewerkers ook de identiteit van reizigers mogen controleren. Nu mogen we wel naar de identiteit van iemand vragen, maar niet in systemen controleren of deze klopt. We moeten dan wachten op de politie, wat veel tijd kost.”
NS wil verder grensoverschrijdende bevoegdheden voor medewerkers op internationale treinen. ,,Als de trein naar Brussel nu de grens over is, mogen onze mensen niets meer.”
Meer agressie
De agressie tegen NS-medewerkers is sinds corona gestegen. Vorig jaar zijn door de NS 744 incidenten met agressie gerapporteerd. In 2020 waren dat er 661 en in het coronavrije jaar daarvoor 678. De medewerkers bij Veiligheid & Service kwamen vorig jaar ruim 3 miljoen keer in actie. Dat is volgens NS fors meer dan de 2,5 miljoen van een jaar eerder. 186 NS-medewerkers liepen zelfs letsel op vorig jaar, in de meeste gevallen overigens niet ernstig.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
PREMIUM
Véél minder treinreizigers, maar agressie en geweld tegen NS-medewerkers daalt nauwelijks
Het aantal zware incidenten van agressie en geweld in de treinen en op stations is ondanks veel minder reizigers nauwelijks gedaald. Het aantal NS-medewerkers dat met agressie te maken kreeg en gewond raakte, steeg zelfs. Dat blijkt uit de sociale veiligheidscijfers van NS over 2020. -
ProRail start herstel door dassenburcht gestremd spoor Esch, mogelijk snel weer treinen
ProRail start vrijdagochtend met de herstelwerkzaamheden van het spoor bij het Brabantse Esch. Door een dassenburcht onder het spoor rijden er sinds dinsdag geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel. Als ‘alles spoedig verloopt’ verwacht ProRail dat er eind volgende week weer treinen kunnen rijden. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”
-
Onderzoek
Ov-personeel wil van mondmasker af: ‘Te veel Willem Engel-achtige figuren die ons provoceren’
Bijna acht op de tien conducteurs, chauffeurs en machinisten willen zo snel mogelijk van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer af. Dat blijkt uit een personeelsenquête van CNV Vakmensen onder zo'n 740 ov-medewerkers. -
-
-
PREMIUM
Adjan Kodde, de man die Funda bouwde, maakte fortuin op internet: ‘We hadden een beetje dat Steve Jobs-gevoel’
Internetondernemer Adjan Kodde bouwde de populaire huizensite Funda. Dat gaf zijn internetbureau Mirabeau vleugels. KLM en andere grote bedrijven werden klant. Maar hij verkocht de boel en keerde terug naar Zeeland, waar hij het boekingsplatform Allyourz op poten zette. ,,In Zeeland zijn we Booking.com al voorbij.”Middelburg -
PREMIUM
Agressieve reiziger op zwarte lijst bij álle vervoersbedrijven, proef start in Oost-Nederland
Reizigers die zich zwaar agressief gedragen in het openbaar vervoer, moeten in de wijde omgeving geen trein of bus meer kunnen pakken. Ze komen op een soort zwarte lijst bij alle vervoerders in een regio. Dat is de opzet van een nieuwe proef in Oost-Nederland.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer