Volledig scherm
Automobilisten worden nu nog alleen op snelheid gecontroleerd, hier bij een zogenaamde trajectcontrole. © ANP

Politie start proef met flitscamera's tegen appen achter stuur

De politie start een proef met een speciale flitscamera om automobilisten te pakken die hun mobiele telefoon gebruiken tijdens het rijden. De camera's kunnen door de voorruit registeren of een bestuurder zijn mobieltje in de hand heeft. Doel is om in de toekomst op basis van die beelden boetes uit te delen.

De politie hoopt de nieuwe flitsers nog dit jaar te gaan gebruiken. ,,Dat is onze wens, maar het is nog lang niet zeker'', erkent landelijk projectmanager infrastructuur van de politie Egbert-jan van Hasselt: ,,De ontwikkeling van de techniek is hoopgevend, maar we moeten nog wel kijken of zo'n bekeuring ook juridisch stand houdt.'' 

De beelden worden gemaakt met een groothoeklens die ook op afstand dingen scherp kan vastleggen. Het beeldmateriaal wordt doorgestuurd naar een medewerker van de politie, die vervolgens beoordeelt of er sprake is van een overtreding. Als de bestuurder zijn smartphone in de hand houdt tijdens het rijden, kan die in de toekomst rekenen op een boete. ,,Dat gaat zeker geen jaren meer duren,'' voorspelt Van Hasselt.

Volautomatisch

,,In beginsel zal het een agent zijn die de beelden beoordeelt, net zoals nu gebeurt bij het gebruik van een lasergun als het om te hard rijden gaat'', licht de politieagent toe. ,,In de hele verre toekomst zal zo'n camera zelfstandig opereren, net als een volautomatische flitscamera.''

Bij een boete kan de kentekenhouder van de auto kenbaar maken wie de bestuurder is, als die het niet zelf was. Dat is nu bij flitsboetes voor snelheidsovertredingen ook al het geval. 

Pakkans

De camera's kunnen worden ingezet op alle plekken waar er goed zicht is op de voorruit van tegemoetkomend verkeer. Van Hasselt: ,,In principe kan de camera op elk viaduct worden ingezet, mogelijk ook op een paal met zicht op het aankomende verkeer. De camera is overal inzetbaar waar je van boven in de auto kunt kijken.'' Dat door dit systeem de pakkans aanzienlijk toeneemt is volgens hem 'een ding wat zeker is'. ,,Er zijn heel veel mogelijkheden: zowel op de snelweg als op het onderliggende, provinciale wegennet. Straks ben je nergens meer zeker.'' 

  1. De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’
    PREMIUM

    De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’

    Voor veel boeren is de geest uit de fles. Geholpen door de acties in de provincies trekken woensdag duizenden agrariërs en medestanders richting RIVM en het Binnenhof in Den Haag om weer aandacht te vragen voor het stikstofbeleid dat in hun ogen niet deugt. Aan de wieg van het protest staat Farmers Defence Force, een jonge beweging die onstuimig groeit en weigert water bij de wijn te doen. Maar er klinkt ook (interne) kritiek op de werkwijze van het nieuwe ‘boerenleger’. ,,We moeten onze hand niet overspelen.’’
  1. Bekende boerenactivist (30) zat in trekker die levensgevaarlijke situatie veroorzaakte, politie rekent op arrestaties
    video

    Bekende boerenacti­vist (30) zat in trekker die levensge­vaar­lij­ke situatie veroorzaak­te, politie rekent op arresta­ties

    Bij het uit de hand gelopen boerenprotest in Groningen is Arjen Schuiling, een van de bekendste boerenactivisten van Nederland, betrokken geraakt bij een levensgevaarlijk incident. Schuiling zat als bijrijder in een tractor die diverse hekken omver ramde en bijna een fietser omver reed. De organisator van het Malieveldprotest betuigt spijt. ,,Ik had uit moeten stappen of eerder in moeten grijpen”, zegt hij tegen deze nieuwssite. De politie onderzoekt het incident en verwacht op korte termijn aanhoudingen te verrichten.