Prijsbewuste winkels als Lidl profiteren van inflatie: klant let nog meer op de centen
Dankzij de hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Door de historische daling van de koopkracht let de Nederlandse consument nog meer op de centen. Onder de top 10 van verwachte groeiers krijgen Ikea en Lidl de hoogste beoordeling voor hun prijs-kwaliteitverhouding. Deze prijspositie levert de Zweedse woonwinkelketen en de Duitse supermarktgigant een beter toekomstperspectief op dan in de afgelopen jaren. Dat de prijsstelling zo belangrijk is in deze inflatietijd blijkt ook uit nieuwkomer Aldi in de groeitop en het vertrek van Albert Heijn uit de top 10.
Sterkste merk
Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2022 volgens het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy
1. bol.com
2. Action
3. Lidl
4. Amazon
5. IKEA
6. Kruidvat
7. Aldi
8. Primark
9. Jumbo
10. Coolblue
Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Mede dankzij zijn scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie in het Retail Merkenonderzoek. De Ahold Delhaize-dochter staat, net als bij de zeven eerdere edities van het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek, op nummer één als verwachte groeier. Ook als sterkste merk steekt bol.com wederom met kop en schouders boven alle andere retailmerken uit. De scherpe prijsstelling van het platform is volgens de onderzoekers in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor deze webkampioen te kiezen.
Amazon en Coolblue vormen de enige uitzonderingen in de top 10 van verwachte groeiers. Prijs is bij hen een veel minder in het oog springend kenmerk volgens de consument. Toch waardeert de consument deze onlinebedrijven steeds meer. Merkadviseur Hendrik Beerda over deze ontwikkeling: ,,Samen met bol.com vormen Amazon en Coolblue gaandeweg de online iconen voor de Nederlandse online shopper. Als de consument nog prijsgevoeliger gaat worden, is het de vraag of Amazon en Coolblue hun riante toekomstperspectief kunnen vasthouden. Het is goed mogelijk dat ze hiervoor toch duidelijker moeten gaan maken dat het koopgemak bij hen gepaard gaat met de juiste prijskeuze.’’
Funshoppers adoreren Action
Al sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek in 2015 vormt de funshopper zo’n 15 procent van het volwassen winkelpubliek. Ook voor deze - vaak vrouwelijke - fans, die het liefst nog meer tijd zouden besteden aan winkelen, is de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste ingrediënt van hun favoriete winkel. En die lievelingswinkel is Action. ‘Het brede, leuke en zich steeds veranderende assortiment, gecombineerd met de aantrekkelijke prijsstelling maakt Action hét winkelparadijs van de funshopper’, aldus het onderzoek.
Ook opvallend: waar drogisterijen op het hoogtepunt van de coronacrisis hun merkkracht zagen oplopen, is nu juist sprake van een flinke daling. De focus op gezondheid en hygiëne - met mondkapjes, zelftests en ontsmettingsmiddelen - zette het drogisterijsegment tijdelijk in de schijnwerpers. Nu de angst voor coronabesmettingen bij de meeste Nederlanders is geweken, zijn drogisterijen hun bijzondere rol weer kwijt. Kruidvat verliest dit jaar zijn top twee positie in de ranglijst van sterkste merken en daalt naar plaats vier.
De coronacrisis heeft laten zien dat er belangrijke groeikansen voor drogisterijen liggen op het gebied van gezondheid en hygiëne
Concurrenten Trekpleister en Etos behoren zelfs tot de sterkste dalers in merkkracht van het afgelopen jaar. ,,De coronacrisis heeft laten zien dat er belangrijke groeikansen voor drogisterijen liggen op het gebied van gezondheid en hygiëne. Het is zaak dat de ketens deze rol op een nieuwe manier gaan invullen nu het coronavirus voor het brede publiek minder spannend is’’, aldus Beerda.
Douglas is grootste daler
In een jaar tijd verliest parfumerieketen Douglas maar liefst zeven procent van zijn merkwaarde. Op de ranglijst van sterkste merken daalt Douglas tussen 2021 en 2022 van de 31ste naar de 47ste plaats. Op zowel de naamsbekendheid, waardering als binding is deze negatieve ontwikkeling zichtbaar. Beerda: ,,Door de relatief hoge prijsperceptie zal Douglas het waarschijnlijk moeilijk krijgen in de felle online concurrentiestrijd. De keten heeft een goede naam als het gaat om de geboden service, maar voor een groot deel van de prijsgevoelige consumentengroep zal dit waarschijnlijk onvoldoende zijn, omdat zij Douglas ook weer niet zó bijzonder vinden.’’
Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 14.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (zestien factoren), merkprestatie (achttien factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Vijf demonstrerende huisartsen over hun grootste ergernissen: ‘Al die stempels en handtekeningen’
Zo'n 12.000 huisartsen en praktijkmedewerkers lieten vanmiddag van zich horen op het Malieveld in Den Haag. Ze protesteerden tegen de enorme werkdruk. Maar wat is nu echt de grootste ergernis van deze huisartsen? -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
PREMIUM
Druk, drukker, drukst: de hyperspits komt er weer aan
We zijn hard op weg terug naar de hyperspits. Het aantal files groeit - sinds het thuiswerkadvies een maand geleden eraf ging - per week. Ja, we werken wel degelijk meer thuis. Maar ook ja, we vallen heel snel weer terug in ons oude gedrag, constateren experts. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUM
Ex-kinderarts van 77 doet aangifte tegen Tata Steel en klimt over de hekken: 'Actie werkt, lobbyen helpt niet'
Hij was kinderarts en wetenschapper, maar klimt tegenwoordig namens Extinction Rebellion over hekken om tegen Tata Steel te demonstreren. En Ferko Öry (77) sloot zich onlangs aan bij de strafzaak tegen de IJmuidense staalgigant: ,,Lobbyen en bezwaar maken helpt gewoon niet.’’
-
PREMIUM
Beroemdste seksclub van Nederland gaat na 44 jaar dicht: ‘Klandizie genoeg, vrouwen te weinig’
De beroemdste privéclub van Nederland gaat dicht. De eigenaren van Club Diana - vroeger Sauna Diana - zien er na 44 jaar seksbusiness in het Brabantse Zundert geen brood meer in, maken zij aan deze site bekend. ,,Legaal valt er in deze branche niet langer te werken.” -
PREMIUM
Een jaar en vele betaaldeadlines later leeft Chinees vastgoedbedrijf Evergrande nog steeds
Deze week verstreek weer geruisloos een betalingsdeadline van het Chinese vastgoedbedrijf Evergrande, dat kampt met een schuld van $300 miljard. Het herstructureringsplan dat in maart zou komen is nu verschoven naar juli. Ondertussen duurt de vastgoedcrisis in het land voort. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden.