Volledig scherm
Reizigers stappen op de trein op Rotterdam Centraal. © ANP

Ruim negentig procent van de NS-reizigers kwam op tijd aan in 2019

De NS heeft de punctualiteit dit jaar op historisch hoog niveau gehouden. Reizigers kwamen in 92,6 procent van de ritten met minder dan vijf minuten vertraging aan op de plaats van bestemming. Wel moesten reizigers ten opzichte van vorig jaar iets vaker staan.

Ruim 90 procent van de treinen kwam afgelopen jaar met minder dan vijf minuten vertraging aan op de plaats van bestemming. Dat blijkt uit de eindejaarprognose van NS. Daarmee handhaaft NS het record van afgelopen jaar.
De cijfers van de hogesnelheidslijn (hsl) zijn minder goed. Gemiddeld is 83,4 procent van de binnenlandse reizigers via de hsl op tijd. Toch ziet NS ook hier verbetering. Een softwareprobleem zorgde begin dit jaar voor een ‘forse dip',  vertelt een woordvoerder, maar dat probleem is opgelost. In de cijfers zit dan ook een stijgende lijn: van 77 procent in januari naar 86 procent in september.

De problemen op de hsl komen vooral voor wanneer intercity's overgaan van het gewone spoor naar de hsl, die zowel een andere spanning op de bovenleiding heeft als een ander beveiligingssysteem. De nieuwe treinen die NS heeft besteld, zijn specifiek gemaakt om over de hsl te rijden. De eerste komen aan in 2021 en de verwachting is dan ook dat de punctualiteit verder zal verbeteren.

Staan

Het aantal reizigers is afgelopen jaar flink gegroeid ten opzicht van 2018. NS vervoerde dit jaar gemiddeld 1,3 miljoen reizigers per dag, 14 procent meer dan vijf jaar terug. Die reiziger moest wel vaker staan. De NS verwacht dat de zitplaatskans in de spits in 2019 uitkomt op 94,8 procent, in 2018 was dit 95,1 procent. 

Roger van Boxtel, directeur van NS, is blij met de cijfers over 2019. ,,NS heeft de prestaties afgelopen jaren fors verbeterd. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor onze reizigers, maar ook een compliment waard aan iedereen bij de organisatie. De opgave voor de komende jaren is om de toenemende groei op het spoor op te vangen en om de hele reis van deur tot deur verder te verbeteren zodat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen.’’