Volledig scherm
PREMIUM
Voormalig minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthulde het 130 kilometerbord bij de invoering van die snelheid op de Nederlandse snelwegen in 2012 © ANP

Terug naar 100: dat gaat zomaar niet

Het klinkt eenvoudig, overdag maximaal 100 kilometer per uur op de snelweg, maar er komt meer bij kijken dan gedacht. Zo onderzoekt het Openbaar Ministerie (OM) of er meer snelheidscontroles nodig zijn. Verder moeten 1200 verkeersborden aangepast worden.

Quote

Het gaat om 1200 borden van 120 en 130 km langs Nederland­se snelwegen

HR Groep, grootste verkeersbordenfabrikant in Nederland

Enkele uren na de officiële bekendmaking van de lagere maximumsnelheid is er vooral veel onduidelijk. Ja, we mogen het gaspedaal straks minder hard intrappen, maar Rijkswaterstaat weet nog niet per wanneer. ,,We gaan eerst een planning maken”, zegt woordvoerster Ursula Neering.

Ze wijst erop dat een groot aantal verkeersborden langs de snelwegen moet worden aangepast. ,,Maar hoeveel borden betreft het, hoe lang is de levertijd, kunnen ze snel geplaatst worden? Al dat soort zaken moeten we inventariseren”, aldus de woordvoerster. Rijkswaterstaat, dat de lagere maximumsnelheid ook op de matrixborden boven de snelwegen zal communiceren, verwacht over enkele weken de datum bekend te maken.

  1. Oud-eigenaar S.E. Fireworks is gebroken man: ‘Wanneer houdt dit op?’
    PREMIUM
    vuurwerkramp enschede

    Oud-eigenaar S.E. Fireworks is gebroken man: ‘Wanneer houdt dit op?’

    Bijna twintig jaar na de vuurwerkramp in Enschede wordt voormalig fabriekseigenaar Harm Smallenbroek aangewezen als mogelijke saboteur door ex-klokkenluider Paul van Buitenen. Daarmee zou hij verantwoordelijk zijn voor 23 doden. Smallenbroek is een gebroken man. Sinds 2001 heeft hij geen interview meer gegeven, tot vandaag. ,,Je wilt wel, maar je komt er nooit meer van los. We zijn die dag, net als velen, alles kwijtgeraakt.