Volledig scherm
Spullen op het strand die zijn aangespoeld vanaf de MSC Zoe © ANP

Wadden zeer ontevreden over MSC na containerdrama: ‘Neem verantwoordelijkheid!’

De Waddenvereniging heeft samen met Stichting de Noordzee en dertien andere partijen een brandbrief gestuurd naar containervervoerder MSC. Ze zijn zeer ontevreden over de afhandeling van de containerramp van begin dit jaar. ‘De verloren lading is nog niet opgeruimd en slechts een fractie van de ingediende claims is vergoed.’

Het doel van de brief aan de Meditteranean Shipping Company (MSC) is volgens de partijen om met het bedrijf aan tafel te komen om de afhandeling en de ontevredenheid te bespreken.

‘Nog steeds is alle verloren lading nog niet opgeruimd en is slechts een fractie van de ingediende claims voor de opruimkosten vergoed. Daarnaast vragen we aandacht voor wat er gedaan kan worden door MSC en de sector om dit soort rampen in de toekomst te voorkomen’, melden de partijen.

Daarnaast zijn ze teleurgesteld omdat ze vinden dat MSC veel beloftes nooit is nagekomen. ‘De onderhandelingen over het vergoeden van de schade vinden nu vooral plaats met de verzekeraars. Wij vinden dat MSC zich niet mag verschuilen achter juridische scherpslijperijen.’

Volledig scherm
Vrijwilligers helpen bij het opruimen van de aangespoelde containers en spullen © EPA

Stormseizoen

Ook zijn er grote zorgen over het aankomende stormseizoen, nu de herfst zijn intrede doet. Bij een eventuele storm kunnen de niet-opgeruimde containers zich gaan verplaatsen of openscheuren. Van de 342 overboord geslagen containers zijn er nog steeds 47 zoek. Ook is slechts een klein deel opgeruimd. Nog steeds vinden vissers spullen in hun netten en spoelen er goederen aan op de stranden van de waddeneilanden.

In de nacht van 1 op 2 januari verloor de MSC Zoe 342 containers, waardoor het waddengebied bezaaid raakte met rommel en plastic. De schaderekening is volgens de Waddenvereniging inmiddels opgelopen tot bijna 3,5 miljoen euro.

De verenigingen eisen naast een ‘ruimhartige vergoeding van de schade’ ook dat MSC investeert in bestrijding van de langetermijngevolgen en zich richt op verduurzaming van het containervervoer. 

Volledig scherm
Ook het leger werd ingezet om de stranden op te ruimen © EPA
  1. Coolblue verhoogt plots prijzen en wijst na enkele dagen ophef coronavirus als schuldige aan

    Coolblue verhoogt plots prijzen en wijst na enkele dagen ophef coronavi­rus als schuldige aan

    Er is op sociale media consternatie over een plotse prijsstijging die webwinkel Coolblue onaangekondigd heeft doorgevoerd. Verscheidene klanten merkten dat de producten die ze in hun mandje hadden opgeslagen opeens een stuk duurder waren geworden. De wildste speculaties deden meteen de ronde over de reden van de prijsstijgingen. Bij Coolblue wordt enigszins mysterieus gedaan, maar de marketingafdeling vertelt nu dat het coronavirus de schuldige is.