Volledig scherm
De beste optie voor fietssnelweg F35 tussen Almelo en Borne is ook de goedkoopste, heeft onderzoek uitgewezen. © Lars Smook

F35: plan voor fietstunnel of brug bij Zenderen

BORNE - De fietssnelweg (F35) tussen Borne en Almelo kan het beste via de noordkant van de spoorlijn worden doorgetrokken, blijkt uit onderzoek. Een ongelijkvloerse oversteek bij Zenderen is ook een optie. Aanleg duurt nog zeker vier jaar.

Er slingert nu een stuk fietssnelweg door Almelo, dat momenteel aan drie kanten in het niets eindigt. In de richtingen van Borne, Vriezenveen en Wierden is de F35 namelijk niet doorgetrokken. Aangespoord door de Fietsersbond, wil het Almelose gemeentebestuur de ontbrekende schakels aanleggen. 

Langs spoor

In de richting van Borne houdt het rode asfalt van de fietssnelweg nu abrupt op ter hoogte van de kruising Bornerbroeksestraat-De Wetstraat. In opdracht van de provincie Overijssel heeft het bureau Goudappel Coffeng recent drie mogelijke tracés voor een aansluiting in de buurt van Zenderen onderzocht: langs bestaande wegen ten zuiden van het spoor (Nijreesweg, de Oude Deldenseweg en de Maatkampsweg), een nieuwe route langs de zuidzijde van het spoor (vanaf station Almelo-De Riet naar de gemeentegrens met Borne), en langs de noordkant van de spoorlijn (van Anjelierstraat, Verlengde Deldensestraat, richting Grote Bavenkelsweg, waar de oversteek naar de zuidzijde kan worden gemaakt).

Ongelijkvloers

Volgens het onderzoek biedt de nog aan te leggen rondweg Zenderen de mogelijkheden om deze oversteek ongelijkvloers in te passen, dus via een tunnel of brug. Zolang de rondweg Zenderen er nog niet is, moet de oversteek tijdelijk plaatsvinden via de spoorwegovergang bij de Grote Bavenkelsweg. Het is daarbij belangrijk het fietspad voldoende uit te buigen, zodat fietsers niet heel dicht bij het spoor op de weg komen. 

De laatste variant (noordzijde) is volgens het onderzoeksrapport het meest geschikt. Vooral omdat dit tracé het hoogst scoort als het gaat om verkeersveiligheid. Ook is de noordelijke variant een vrij directe verbinding. Minpunt is dat de beoogde route vlak langs het spoor loopt, waardoor treinen er goed te horen zijn.

Amper de helft

De F35 verbindt acht gemeenten met elkaar en wordt ruim 62 km lang. Daarvan is nog maar amper de helft aangelegd. In Borne betreffen het slechts enkele korte stukken: 0,6 km van ’t Hag naar Middenvlier, en 1,25 km van de Amerikalaan naar Deldensestraat. Aan de beleving van de F35 van Borne naar Almelo kan nog wel het nodige verbeterd worden, stelt Goudappel Coffeng. Zo is de spoorweg in Borne erg vaak afgesloten, zodat fietsers daar moeten wachten. Een alternatieve route of het veraangenamen van de wachttijd, zodat deze als minder lang ervaren wordt, zou uitkomst kunnen bieden.

Beste en goedkoopste

De beste variant (het noordelijke tracé 3) is ook nog eens de goedkoopste, volgens de onderzoekers. De aanlegkosten van het tracé zijn becijferd op ruim 2,2 miljoen euro. Dit tracé gaat grotendeels over bestaande wegen. Met betrekking tot de kosten is het volgens de onderzoekers van belang om in eerste instantie na te gaan of alle uitgaven gedekt kunnen worden. ‘Het is aan te bevelen om mee te liften met de financiële kansen die zich voordoen. Eén van deze kansen is cofinanciering voor de F35 vanuit ProRail nabij de twee overwegen, die tussen Almelo en Zenderen waarschijnlijk worden opgeheven’, suggereert het rapport. De provincie neemt 80 procent van de investeringskosten voor rekening, de gemeente Almelo en de gemeente Borne elk 20 procent van de kosten van het tracé op eigen grondgebied.  Voor het vinden van geldpotjes en subsidies is nog even tijd: aanleg van het stuk fietssnelweg tussen Borne en Almelo is pas in 2023 gepland.

Hengelo e.o.