Volledig scherm
© ANP XTRA

Geen lagere ozb in Borne na schrappen verbindingsweg

BORNE - Nu de aanleg van de verbindingsweg steeds onwaarschijnlijker wordt, willen meerdere fracties ozb-verlaging. Die komt er niet.

„Hè hè, tsjonge tsjonge.” Zo besloot voorzitter Jan de Vries de discussie over de verbindingsweg. In het politiek beraad werd er dinsdagavond ruim een uur over gesproken, zonder dat dit tot een duidelijke conclusie leidde. Wat wel naar voren kwam was de grote verwarring alom. De meeste fracties denken dat het college van plan is de veelbesproken geplande verbindingsweg te schrappen, maar dit werd (nog) niet door wethouder Martin Velten bevestigd. VVD-raadslid Anka Jacobs ontstak daarom in lichte boosheid: „In het memo dat wij hebben gekregen staat wel duidelijk dat het college af wil van de verbindingsweg. Het wordt tijd dat deze poppenkast stopt.”

Lagere ozb

Veel vragen waren er vooral over mogelijke verlaging van de ozb. Nu er een westelijke randweg bij Zenderen komt, lijkt de geplande verbindingsweg overbodig. Bornenaren hebben vier jaar lang 2 procent extra ozb moeten ophoesten om zo mee te betalen aan de weg, die in totaal 5,2 miljoen euro zou gaan kosten. Nu die verbindingsweg er waarschijnlijk niet komt, vinden meerdere fracties dat de inwoners dat geld terug moeten krijgen.

Wethouder Martin Velten maakte meteen duidelijk dat een belastingverlaging er niet in zit: „Ook als de verbindingsweg er niet komt heeft de gemeente Borne nog veel uitgaven, Wij moeten zeker meebetalen aan de aanleg van d e westelijke randweg. Bovendien wordt de N743 straks afgewaardeerd, dat wordt dan een gemeentelijke weg.”

Twee jaar eerder

Hij meldde dat er dinsdagmiddag overleg gevoerd was door de gemeenten Almelo en Borne en de provincie Overijssel. „Er is inmiddels een projectleider aangesteld voor de westelijke randweg. Alles gaat nu snel. Mogelijk is de randweg er al in 2025, twee jaar eerder dan gedacht.” Velten liet doorschemeren dat de komst van de westelijke randweg bij Zenderen een knip in de rondweg langs de Bornsche Maten dichterbij brengt. Die zou volgens hem bijvoorbeeld nabij de watertoren kunnen komen.

Onderdoorgang

Over een mogelijke onderdoorgang werd eveneens gesproken. De Oonksweg en Azelosestraat waren de genoemde opties. D66-raadslid Ernst Janssen vreest dat de Azelosestraat een aanzuigende werking op verkeer kan hebben. Ook de wethouder voelt weinig voor die locatie: „Een tunnel in de Azelosestraat drijft het verkeer richting het centrum, terwijl we het juist de andere kant op willen sturen.”

Meerdere keren benadrukte Martin Velten dat de verbindingsweg nog niet definitief is afgeschoten. Hij vond het daarom te voorbarig nu al ver vooruit te kijken naar andere opties, kostenposten en tracés. Hij zegde toe dat het college met een concreet voorstel komt voor onder meer een alternatief voor de verbindingsweg, en dit dan voorlegt aan de gemeenteraad.

Hengelo e.o.