Volledig scherm
De testdag is vooral gericht op de stressende werknemer die zich dagelijks met auto naar het werk begeeft op het dichtslibbende Twentse wegennet, dus niet op ouderen, die de e-bike al massaal hebben ontdekt. © Wouter Borre

Promotie Borne voor e-bike als dotter voor dichtslibbend Twents verkeersnet

BORNE Je kunt er niet meer om heen. De e-bike verovert het straatbeeld. De enige categorie critici lijkt uit trauma-artsen te bestaan. En die beroepsgroep is nog niet eens zozeer tegen de e-bike, als wel vurig voorstander van helmplicht voor de gebruiker van zo'n fiets met trapondersteuning.

Overheden en werkgevers stimuleren werknemers de overstap van de auto naar de e-bike te overwegen voor hun woon-werk vervoer. Dat is de reden waarom de gemeente Borne deze zaterdag een e-bike voorlichtingsmiddag op het Rheineplein houdt. De plaatselijke rijwielhandelaar heeft op verzoek van de initiatiefnemers verschillende modellen uit zijn winkel voor het gemeentehuis gestald en belangstellende voorbijgangers mogen desgewenst een proefritje maken.

Het zijn vooral ouderen die even halt houden op deze plek. Ontegenzeggelijk een belangrijke doelgroep. De eigenlijke doelgroep is echter vooral de stressende automobilist die zich dagelijks in een fuik van dichtslibbende verkeersaders tussen de grote Twentse steden jakkert. "Van de mensen die voor de gemeente Borne werken, komt 75 procent van buiten de plaats. Al die mensen zijn onderdeel van het woon-werk verkeer. En dan hebben we het alleen nog maar over Borne", vertelt beleidsmedewerker Herman Horsthuis, die samen met collega Joachim Wissink de gemeente voor deze actie vertegenwoordigt.

"Het Twentse woon-werk verkeer is grotendeels een interregionale aangelegenheid. En dat biedt kansen om de auto door de e-bike te vervangen, voor die hele grote groep die binnen pakweg 20 kilometer van de werkplek woont. Als gemeente willen we onze inwoners daarvan bewust maken." Collega Wissink maakte de overstap zelf eerder al. ,,De dagelijkse rit vanuit Oldenzaal doe ik tegenwoordig meestal per e-bike. Ik sta niet meer in de file en ben lekker in de buitenlucht. Tegen het weer kan ik me kleden. En met de e-bike stap je niet natbezweet het kantoor binnen. Iets wat mensen er van weerhoudt om op de gewone fiets te stappen. Eigenlijk heeft de e-bike alleen maar voordelen." Horsthuis vult aan: "En dan hebben we het milieuaspect nog niet genoemd."

Het andere geluid is dat de e-bike de nekslag is voor onze nationale conditie. Ouderen bewegen alleen nog middels elektromotor. En ook de schoolgaande jeugd uit de kerkdorpen stapt net zo makkelijk op de e-bike. ,,Allemaal onzin", weerlegt Henk Brama die geluiden. De eigenaar van de gelijknamige rijwielhandel raakt vaak met mensen over deze onderwerpen in gesprek. ,,Van de week had ik het daar nog met een oude schoolkameraad over. Het halve fietsenhok stond vroeger vol met Zündapps en Kreidlers. Die brommers deden ook niets met de conditie."

En wat de ouderen betreft, denkt Brama dat het argument van de nekslag en de nationale conditie ook geen hout snijdt. ,,Senioren krijgen tegenwoordig allerlei mogelijkheden aangeboden om fit te blijven. Daar doet een e-bike niets aan af. Integendeel, de e-bike zorgt er zelfs voor dat ouderen die om fysieke redenen achter de geraniums dreigen te belanden weer ergens naar toe kunnen op de fiets. De e-bike is vooral het vervoermiddel voor de zogeheten 'vervangende kilometers' van de auto en de gewone fiets."

Toos wipt ook even langs. Zij fietst inmiddels op haar vijfde e-bike en wil niet anders meer. Toos is de jongste niet meer, maar eerlijk is eerlijk; ondanks de e-bike oogt ze topfit. Terwijl een echtpaar uit Hengelo zich laat voorlichten over de verschillende types elektrische fietsen, promoot Joost Wigger van Traffic Education met collega Romke Schievink op verzoek van de gemeente de kinderhelm.

Wigger wil wel van de daken schreeuwen dat iedere fietser verplicht zo'n ding op z'n hoofd zou moeten hebben. In omringende landen zijn ze daar volgens hem veel verder mee. "De Nederlandse volksaard laat zich niet gemakkelijk zo'n verplichting opleggen. Toch is het echt nodig. Trauma-artsen klagen steen en been over het toenemende aantal fietsongelukken in het steeds drukker wordende verkeer. Het rare is dat je veel kleine kinderen achterop de fiets ziet zitten met een helmpje op het hoofd. Zodra zo'n kind zelf kan fietsen, mag het helmpje af. Als het om de fietshelm gaat, houden we er vreemde denkpatronen op na. Er is nog veel werk aan de winkel, voor jong én oud."

Hengelo e.o.