Volledig scherm
De A1 bij Azelo.

Rijkswaterstaat vindt ‘landschapsbeleving’ op A1 belangrijker dan overlast omwonenden

DEN HAAG/BRESKENS – Rijkswaterstaat erkende donderdag bij de Raad van State zonder blikken of blozen dat zij de landschapsbeleving van de automobilist op de A1 tussen Beekbergen en Azelo veel belangrijker vindt dan de belangen van omwonenden om geen last van al dat voorbijrazend blik te hebben.

Zo wil Rijkswaterstaat af van al het opgaande groen dat door aanwonenden langs de A1 is aangeplant. Want dat verstoort het zicht op het groene achterland. In ieder geval gaat de rijksdienst al het groen kappen dat in de loop der jaren op eigen grond is opgeschoten. De A1 is immers een Parkway, een weg die zich door een parkachtig landschap slingert, zo bleek donderdag tijdens een rechtszaak over het plan om de A1 tussen Apeldoorn en Azelo te verbreden naar 2x4 rijstroken. 

Hoge groen kappen

Ondanks klimaatakkoorden en andere natuurprojecten wil Rijkswaterstaat al het hoge groen langs de weg kappen om maar doorkijkjes op de landerijen, boerderijen en woningen te houden. Precies om die reden wil de wegendienst onder meer de parkeerplaatsen bij Bathmen behouden. Want daar kan de automobilist dan even stoppen en op zijn gemak van het landschap genieten. 

Omwonenden van de parkeerplaatsen geloven er niets van. Volgens hen is eerder toegezegd dat de parkeerplaatsen, die meestal vol met vrachtwagens staan, weg te halen. Maar Rijkswaterstaat wil ze behouden, hoewel vrachtwagens straks niet meer welkom zijn. “Die krijgen een boete als ze daar parkeren. We maken daar straks kleine parkeerplaatsjes alleen voor auto’s”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Parkway

Quote

Houdt u dan helemaal geen rekening met de bewoners die daar dag in dag uit auto’s voorbij ziet razen?

Vraag van staatsraad aan Rijkswaterstaat

De Raad van State wilde weten waarom die landschapsbeleving of Parkway-gedachte zo belangrijk is voor Rijkswaterstaat. “Hoe zit het dan met de belangen van omwonenden, spelen die nog een rol bij het vaststellen van het tracébesluit voor de verbreding van de A1", vroeg de enigszins verbaasde rechter en staatsraad Ralph Pans. 

“Tja, als de verkeersveiligheid in het geding is. En we zetten hier en daar geluidschermen. Die vormen ook een inbreuk op de Parkway-gedachte van de A1", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Belangen van automobilisten

Omwonenden van de A1 snappen er niets van dat de rijksdienst blijkbaar alleen aan de belangen van de met 130 km/u langsrazende automobilist denkt, die af en toe een snelle blik op het mooie landschap werpt, maar niet met de bewoners van het gebied. “Houdt u dan helemaal geen rekening met de bewoners die daar dag in dag uit auto’s voorbij ziet razen”,  vroeg de staatsraad. Het leek of de woordvoerders van Rijkswaterstaat voor het eerst over die vraag moesten nadenken. 

Hoe dan ook, hecht de dienst eraan om het Parkway-concept voor de A1 te behouden. Volgens Hans de Haan van Algemeen Belang Wilp Achterhoek is het Parkway-concept volstrekt achterhaald: “Dat is ooit in de jaren vijftig uit Amerika overgewaaid. Een autoweg moest door een mooi landschap gaan. Maar toen reden er drie auto’s per uur over. Dat is toch niet meer van deze tijd, zeker als je op grote schaal groen gaat kappen.”

Verkeersherrie

Verder was het hoogste bestuursrechtscollege kritisch op een aantal zogenoemde geluidsaneringsbesluiten voor woningen nabij de A1. De woordvoerders van Rijkswaterstaat konden niet goed uitleggen waarom sommige woningen in bijvoorbeeld Enter wel extra isolatie krijgen en anderen niet, terwijl de verkeersherrie op de gevels bijna hetzelfde is. Bovendien zal de herrie de komende jaren door het toenemende verkeer alleen maar toenemen. “Is dat dan geen reden om meer woningen te isoleren”, vroeg de Raad. Maar nee, Rijkswaterstaat vindt het voldoende. 

Het werd helemaal onbegrijpelijk toen bleek dat in een gesplitst woonpand aan de Elsenerbroekweg in Enter de ene woning wel gesaneerd wordt en de ander niet. Hoe dan ook,de Raad van State gaat alle bezwaren tegen het A1-verbredingsplan nog eens bekijken en doet binnen enkele weken uitspraak.

  1. Ruim 25 mille uit Rabofonds voor projecten in Hengelo, Borne en Hof van Twente

    Ruim 25 mille uit Rabofonds voor projecten in Hengelo, Borne en Hof van Twente

    HENGELO - Het Rabofonds van Rabobank Centraal Twente richt zich op duurzame initiatieven die het maatschappelijke, sociale of culturele leven in onze lokale gemeenschap versterken. Projecten die hierop gericht zijn, kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage uit dit fonds. In het derde kwartaal is een bijdrage van € 25.200,-- toegezegd aan acht projecten in de gemeente Borne, Hengelo, Hof van Twente en omliggende plaatsen.

Hengelo e.o.