Volledig scherm
© REUTERS

Boeing wist al een jaar van problemen met software 737 Max

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737 Max-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel. Boeing gaf gisteren toe dat het al enkele maanden na de start van de levering in mei 2017 ontdekte dat een waarschuwingssysteem in de cockpits niet goed werkte.

Uit eigen onderzoek trok Boeing echter de conclusie dat er geen sprake was van een vermindering van de vliegveiligheid. De luchtvaartmaatschappijen werden daarom niet op de hoogte gesteld dat de veiligheidswaarschuwing in de cockpit niet werkte zoals bedoeld. Ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA werd pas een week na het eerste ongeval ingelicht.

De toestellen van het type 737 Max staan sinds half maart wereldwijd aan de grond. Dit vanwege twee dodelijke vliegtuigongelukken in korte tijd, in Indonesië en in Ethiopië. Die bleken te zijn veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus naar beneden drukte. Ingenieurs realiseerden zich destijds niet dat het sensorwaarschuwingslampje dat piloten daarop had moeten wijzen, alleen werkte wanneer de luchtvaartmaatschappijen ook een afzonderlijke, optionele functie hadden aangeschaft.

Het is overigens niet duidelijk of het hebben van het waarschuwingslampje de Lion Air-crash of de crash van 10 maart van een Ethiopian Airlines-Max nabij Addis Ababa had kunnen voorkomen. Volgens Boeing zouden de andere meters in de cockpit de piloten voldoende informatie hebben moeten geven over de snelheid, hoogte, motorprestaties en andere factoren om veilig te vliegen.

Straalomkeerder

Van een Amerikaanse Boeing 737-800, die zaterdag in Florida bij de militaire basis in Jacksonville in de St. John's River belandde, blijkt melding te zijn gedaan van een defect onderdeel. Het zou gaan om de zogeheten straalomkeerder, waarmee het toestel kan worden afgeremd tijdens de landing.  De 136 passagiers en 7 bemanningsleden overleefden de crash.

Onderzoekers van de nationale vervoersveiligheidsraad NTSB kijken naar de manier waarop het toestel de afgelopen tijd is onderhouden. ,,In het onderhoudslogboek staat dat de linker straalomkeerder niet werkte’', sprak een functionaris. Ook wordt een opvallend verzoek van de bemanning bekeken, die wilde landen op een baan waar apparatuur stond. Daardoor kon slechts een deel worden gebruikt om te landen.

Kijk hier naar beelden van tientallen 737 Max-toestellen die aan de grond worden gehouden: