Volledig scherm
De toenmalige en nu vanwege corruptie bekritiseerde premier Najib Razak in 2014 op de persconferentie over de vermiste vlucht MH370. © AP

Maleisië wil definitief stoppen met zoeken naar vlucht MH370

De nieuwe Maleisische regering staat op het punt de zoektocht naar het vermiste vliegtuig MH370 definitief te beëindigen. Op dit moment zoekt een Amerikaans bedrijf naar sporen van rampvlucht MH370 van Malaysia Airlines.

Het toestel was op 8 maart 2014 onderweg van Kuala Lumpur naar Peking maar kwam daar nimmer aan. De piloot vloog een onverklaarbare route voordat het vliegtuig van de radar verdween. Er waren 239 mensen aan boord van wie nooit meer wat is vernomen. De verdwijning van MH370 geldt als een van de grootste mysteries in de luchtvaart.

De vorige Maleisische regering sloot – na jaren van vruchteloos zoeken – een deal met het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity. Dat zou 70 miljoen dollar krijgen als er sporen van het vermiste toestel werden gevonden. Dat zou ergens in de Indische Oceaan liggen.

Noodzaak

Volledig scherm
© AP

De nieuwe premier Mahathir wil nu meer weten van de Amerikanen. ,,We willen de details van het onderzoek en de noodzaak ervan. Als we het niet noodzakelijk vinden zullen we het contract niet verlengen.'' Begin juni zou het eerste contract aflopen.

Mahathir houdt alle uitgaven van het land tegen het licht nadat zijn voorganger werd ontmaskerd als een corrupte knoeier. Een groep van nabestaanden, Voice 370, heeft de nieuwe regering gevraagd de hele procedure rond de verdwijning en het zoeken naar MH370 nog eens tegen het licht te houden ,,inclusief mogelijke vervalsing en verwijdering van dossiers over het onderhoud van MH370.''

Het besluit om met Ocean Infinity in zee te gaan werd genomen nadat eerdere grote zoekacties door Australia, China and Maleisië zonder resultaat bleven. Dat kostte destijds bijna 160 miljoen euro. Het immense gebied dat wordt doorzocht meet 120.000 vierkante kilometer. Ook de Amerikanen hebben vooralsnog niets gevonden.

Controle

Volledig scherm
© EPA

In Australië heeft de directeur van het Australian Transport Safety Bureau (ATSB, vergelijkbaar met de Nederlandse Transport Inspectie) gisteren voor het eerst in het openbaar gezegd wat hij persoonlijk denkt van de verdwijning van MH370. ATSB-baas Peter Foley zei ten overstaan van een senaatscommissie dat de piloot van het vermiste vliegtuig in ieder geval het eerste uur van de reis controle had gehouden over het toestel. Wel draaide het na veertig minuten plots in een andere richting. Ook dat was het werk van de piloot, aldus Foley. ,,Een toestel draait niet zomaar.''

Volgens de ATSB-baas vloog het toestel nog een tijd door maar was het volgens hem onwaarschijnlijk dat de piloot nog steeds de controle had toen de Boeing 777 omlaag dook. ,,De piloot heeft zeker geen landing op het water geprobeerd'', aldus Foley. 

De data die zijn verzameld via satellieten wijzen op een steile val. De ATSB-baas vermoedt daarom dat het toestel nog een tijd op de automatische piloot heeft gevlogen en omlaag dook toen de brandstof op was. Waar dat gebeurde is niet bekend.

  1. Terwijl Donald over Iran vergadert, struint Melania door een Franse bloementuin

    Terwijl Donald over Iran vergadert, struint Melania door een Franse bloemen­tuin

    Bewust of onbewust: de kiekjes van het ‘partnerprogramma’, vandaag bij de G7 in Frankrijk, doen opvallend oubollig aan - tuttig zelfs. Terwijl de regeringsleiders zich achter gesloten deuren over zwaarwichtige zaken als de verhoudingen met Iran, Noord-Korea en China buigen, kijken hun vrouwen voor de ogen van de verzamelde wereldpers naar een riedeltje volksdansen, nippen onder toeziend oog van een Fransman met baret aan een glas bij een wijnproeverij of –zie hierboven- maken een ommetje door een tuin vol sierbloemen.