Boodschap CIOS-studenten vertaald in kledinglijn: ‘wijk af en wees jezelf!’

Een gelikt filmpje, maar niet met perfecte modellen. Vijf studenten uit Deventer en Apeldoorn van de CIOS-sportopleiding in Arnhem gebruikten een ‘sproetenkop met oranje krullen’ en een jongen met de huidziekte vitilogo om de boodschap van hun zelf bedachte kledinglijn kracht bij te zetten: ‘Let op je eigen'. 

,,We willen laten zien dat je jezelf kunt blijven en de mening van andere mensen je niet mag veranderen‘’, zegt studente Kelly van der Veer (19) uit Deventer. ,,De druk om het perfecte uiterlijk te hebben wordt door de sociale media zo groot, dat wij een tegengeluid willen laten horen. Het is niet erg om te laten zien dat je afwijkt van de norm.”

Kelly kreeg samen met haar klasgenoten en vrienden op de sportopleiding in Arnhem de opdracht een bedrijfje op te richten en een product te bedenken voor het keuzevak sales/ondernemerschap. Een van de jongens uit die groep, Caine Paulina (23), is voorzien van een enorme bos oranje krullen en een hoofd vol sproeten. Het bracht het vijftal op het idee een kledingmerk op te richten met de naam Divergenti, Italiaans voor ‘afwijkend’. 

Volledig scherm
De vijf CIOS-studenten ontwierpen de kledinglijn Divergenti. Vlnr: Caine Paulina, Kelly van der Veen, Liam Vredegoor, Tom Stolk en Mees de Walle. © Liselotte Kolthof

Uniek nummer

,,Caine schaamde zich eerst ook voor zijn uiterlijk, maar dat leerde hij af en dat was meteen de inspiratiebron voor het kledingmerk.” De hoodies die ze ontworpen zien er in grote lijnen hetzelfde uit, maar achterop elke hoodie staat een uniek nummer. 

Het vijftal, behalve Caine en Kelly zijn dat Liam Vredegoor (Apeldoorn, 21), Tom Stolk (Deventer, 19) en Mees de Walle (Deventer, 19), maakte er een gelikte reclamevideo bij waarbij Caine met zijn afwijkende uiterlijk een prominente rol kreeg, maar vooral een model met de huidziekte vitilogo centraal staat. De donkere jongen heeft opvallende witte vlekken in zijn gezicht, maar wordt bewust uitgebreid in beeld gebracht.

Wees jezelf

De boodschap erachter: ‘Open je ogen en stop met het lastigvallen van mensen die zich anders gedragen of kleden. Wees jezelf en laat anderen zichzelf zijn: let op je eigen.'

Het studieproject is inmiddels beoordeeld en het vijftal heeft er een voldoende voor gekregen, maar daarmee is de kous niet af. ,,We willen door met het merk en er een bedrijf voor oprichten”, zegt Kelly van der Veer. De vierdejaars CIOS-studenten zijn bijna klaar met hun opleiding. ,,We willen hier alle vijf iets mee gaan doen, al beseffen we dat we er niet meteen allemaal ons geld mee kunnen verdienen. Dat hoeft ook niet, het is een goede leerervaring waar we misschien mee verder kunnen.”

Docent en coach Nico Blok is zeer te spreken over de studenten en hun product. ,,Doe mij een klas vol met zulke ondernemers! Ze zijn pro-actief en denken niet bepaald klein. Ze hebben risico's genomen door de hoodies te laten produceren in det buitenland. Dan heb je te maken met tijdverschil, andere valuta en je moet onderhandelen in het Engels. Dat is ze allemaal goed afgegaan.”