Nieuw asfalt op de A1, maar wat gebeurt er allemaal naast de weg?

videoVerkeer dat dagelijks over de A1 tussen Deventer en Bathmen rijdt, is inmiddels wel gewend aan het vele werk dat de verbreding van de snelweg met zich meebrengt. Nu de bouwer toch bezig is, grijpt Rijkswaterstaat het omvangrijke project ook aan om bijvoorbeeld een nieuwe oprit en een ecoduct aan te leggen. 

De komende twee weken moet het verkeer op de snelweg zich weer in een aantal nieuwe bochten wringen. De afgelopen twee maanden werd de helft van de snelweg afgesloten om er nieuw asfalt op te leggen en de weg te verbreden. Het asfalt op de weghelft richting Holten is klaar en dus is nu de andere kant aan de beurt. Eerst worden auto's en motoren naar de uiterste randen van het traject geleid, zodat de middengeleider verplaatst kan worden. Als dat gebeurd is, verhuizen de weggebruikers voor de eerstvolgende maanden naar - vanuit Deventer gezien - de rechterkant en wordt het wegvak van Holten richting Deventer vernieuwd.

Ecoduct

Terwijl de werklui op asfaltmachines een nieuwe, bredere laag op het wegdek aanbrachten, wordt boven hun hoofd gewerkt aan een klein ecoduct op de Oxersteeg. Dat viaduct wordt daarvoor verbreed. Het viaduct dat er al ligt, blijft open voor verkeer, maar daarnaast wordt gewerkt aan de oversteek voor reeën en kleinere zoogdieren. ,,Die gaan ze zeker gebruiken”, zegt projectleider kunstwerken van bouwer Heijmans, Hans ten Voorde. ,,Zelfs zonder dit ecoduct staken ze 's nachts al veelvuldig over.”

De helft van de oversteek is nu bijna klaar, betonvlechters leggen de laatste hand aan de wapening van een soort middenberm tussen verkeer en dier. Als het verkeer op de snelweg verplaatst is naar de weghelft waarboven nu een de helft van het ecoduct ligt, gaan de bouwers aan de andere kant aan de slag om de oversteek rond te maken.

Volledig scherm
De nieuwe oprit naar de A1 vanuit Zutphen is bijna klaar. © Rens Hulman

Kunstwerken

Ook bij op- en afritten van de snelweg richting Deventer-centrum is inmiddels een flinke bouwplaats ontstaan. Om de snelweg daar te kunnen verbreden, moet daar ook flink aan de kunstwerken gebouwd worden. Kunstwerken zijn in vakjargon alle bouwsels rondom de snelweg, zoals bruggen en viaducten. 

Net voorbij Deventer kan de snelweg met twee rijstroken verbreed worden door de brede middenberm te gebruiken, waardoor aan de buitenkanten geen nieuwe ruimte nodig is. Dat ligt heel anders bij het stuk snelweg tussen Deventer en Voorst. Daar is geen middenberm en wordt de snelweg aan de buitenkant verbreed, net als de viaducten bij Wilp en Deventer. Op dei verbredingen worden straks de extra rijstroken aangelegd.   

Bij de carpoolplaats bij Deventer rijden inmiddels al weken vrachtwagens af en aan om de taluds langs de weg van extra nieuwe grond te voorzien, zodat de brug verbreed kan worden om de extra rijstroken straks op te leggen.

Nieuwe oprit

Inmiddels groeit op die snelweg bij Deventer ook een nieuwe oprit naar de A1 richting Amsterdam. Verkeer dat uit de richting Zutphen komt, moet nu nog linksaf de Deventerweg oversteken om de huidige oprit te nemen. Als de werkzaamheden hier klaar zijn, kan het verkeer meteen onder de snelweg rechtsaf slaan en dan om de carpoolplaats heen de andere kant de snelweg opdraaien.