Volledig scherm

De examentest van... weerman Johan Effing (81) uit Losser: 'Nooit naar middelbare school geweest'

Zou een bekende Tukker ook in 2016 nog slagen voor het examen in zijn of haar vakgebied? Gedurende de examenperiode leggen wij prominente Twentenaren dagelijks 3 vragen uit het examen van dit jaar voor. Slagen ze of falen ze hopeloos?

In deze aflevering weerman Johan Effing (81) uit Losser.

Kandidaat: Johan Effing, weerman uit Losser
Examen: natuur- en scheikunde (vmbo GL/TL)
Datum: maandag 23 mei

Effing: ,,Hoe ik vroeger presteerde bij natuur- en scheikunde? Die vakken heb ik nooit gehad! Toen ik van de lagere school afkwam, ben ik direct gaan werken in de textielindustrie. Later heb ik nog wel eens onderzoek gedaan naar hoe betonrot ontstaat. Puur uit interesse. Ik werkte toen een tijdje in de betonreparatie."

Verder kan hij als weerman uiteraard veel vertellen over de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer en hoe weersveranderingen ontstaan. Maar daar heeft hij bij dit examen niet veel aan. ,,Waar gaat het over?". Het antwoordt luidt: auto's. ,,Oh..."


Vraag 1. De meeste auto's op de weg gebruiken als brandstof benzine, dieselolie of LPG. Tijdens het rijden stoten deze auto's schadelijke verbrandingsgassen uit. Noteer één van deze verbrandingsgassen mét het bijbehorende milieueffect.

Antwoord Effing: ,,Fijnstof. En die stof heeft nauwelijks effect op het milieu. Zeker op dagen als deze, als het veel regent, slaat de stof met de neerslag tegen de grond."

Score: Fout. Goede antwoorden waren geweest:

- koolstofdioxide, (versterkt) broeikaseffect
- stikstofdioxiden, zure regen/smog
- zwaveldioxiden, zure regen

Een valse start voor de ervaren weerman.

Vraag 2. Steeds meer fabrikanten ontwikkelen elektrische auto's. Deze stoten geen verbrandingsgassen uit. Waarom is het gebruik van elektriciteit als energiebron niet altijd goed voor het milieu?

​Antwoord Effing:,,Bij het opwekken ervan kunnen óók gassen vrijkomen."

Score: Helemaal goed! Bij het opwekken van elektrische energie - met conventionele energiecentrales - komen ook verbrandingsgassen vrij. Een ander antwoord, dat ook goed was geweest: Er is alleen een milieuvoordeel als de benodigde energie duurzaam wordt opgewekt.

Effing hecht waarde aan een persoonlijke noot: ,,Ik geloof niet in die elektrische auto's. Zelf heb ik begrepen dat er ook wordt gewerkt aan auto's op waterstof. Daar zie ik meer heil in. Auto's op water... Da's wél goed voor het milieu."

Vraag 3. We maken een sprongetje naar vraag 24 uit het examen. Erboven staat een afbeelding van een auto. De carrosserie van de auto is gemaakt van een kunststof die versterkt is met glasvezel. Dit materiaal heeft een lage dichtheid. Noteer nog een stofeigenschap die de kunststof met glasvezel geschikt maakt als toepassing voor de carrosserie.

Antwoord Effing: ,,Het is sterk en buigzaam."

Score: Weer goed. Het is gemakkelijk te vormen/te bewerken. Oftewel buigzaam. Andere goede antwoorden waren geweest:

- corrosiebestendig/weerbestendig/onderhoudsvrij
- krasbestendig
- vormvast

Eindscore: Twee van de drie antwoorden goed. Bij elke vraag kon Effing een punt verdienen. Hij behaalt een score van twee uit drie; goed voor een 6,7. Niet slecht voor iemand die nooit naar een middelbare school is geweest!

Maak hieronder een examenquiz!

Volledig scherm
Johan Effing. Foto: Frans Nikkels

Oldenzaal e.o.

poll

Fons Maathuis begint met een nieuwe partij

  • Begrijpelijk, D66 paste ook niet bij hem (10%)
  • Belachelijk, dit is zetelroof ten koste van D66 (11%)
  • Hij is niet meer geloofwaardig met z'n vierde partij (79%)
1238 stemmen