Volledig scherm
(foto ter illustratie) © Lenneke Veerbeek

Tarieven voor afval bij Postel in Tilligte flink omhoog

TILLIGTE - De poorttarieven voor het afvalbrengpunt op het terrein van de firma Postel aan de Wiemselweg in Tilligte gaan met ingang van dit jaar flink omhoog. Voor het restafval, grof huishoudelijke afval en andere afvalsoorten moeten particulieren nu 24 euro (in plaats van 16 euro) per 100 kilo worden betaald.  

Het verhogen van de poorttarieven bij Postel vloeit voort uit de afvalovereenkomst die de gemeente is aangegaan met Postel over de rechten en plichten voor het exploiteren van een afvalbrengpunt. Na de sluiting van het gemeentelijke afvalbrengpunt in Denekamp begon Postel met de inzameling van grof huishoudelijk afval. Het afvalbrengpunt in Tubbergen werd toen ook aangewezen als hét gemeentelijke afvalbrengpunt voor Dinkelland. 

‘Fors hoger’

De tarieven voor 2019, erkent de gemeente Dinkelland, zijn ‘fors hoger’ dan de bedragen die particulieren moesten betalen bij de stort in Tubbergen. Omdat het afvalbrengpunt in Tubbergen ook bedoeld is voor inwoners van de aangrenzende Noaberkracht-gemeente zijn deze tarieven leidend.

Voor de inzameling van grof huishoudelijk afval geldt dat de tarieven kostendekkend moeten zijn. Met de tarieven zoals die vorig jaar werden gehanteerd, was dat echter niet het geval. Prijsstijgingen waren daarom onvermijdelijk.

Aan de poort betalen

Uit de nieuwe tarievenlijst blijkt dat voor sommige afvalsoorten meer betaald moet worden aan de poort. Dat geldt met name voor restafval, matrassen, autobanden, rubber, gips, kunststoffen en grof huishoudelijk afval. Wie oud dakleer in Tilligte wil aanbieden, is nu opmerkelijk genoeg 2,50 euro goedkoper uit (24 euro per 100 kilo). Voor hout (B-kwaliteit), schoon puin, schone grond, vlakglas en asbest (verpakt in folie tot maximaal 35 m2) gaan de stortingskosten ook omlaag.

Oldenzaal e.o.