Volledig scherm
Ondernemer Richard Timmers in zijn speciaalzaak voor leeftijd-kado’s Miries, waar hij nu ook oogmetingen verricht en brillen verkoopt. “De ondernemer van de toekomst combineert verschillende concepten.” © Annina Romita

Dorps imago van Hengelo
biedt mogelijkheden

Kleine ambachtelijke winkels, meer horeca en de auto terug op de Markt. De creatieve ondernemer Richard Timmers ziet wel kansen voor Hengelo als ‘stad met een dorpse uitstraling’.

 Toen eigenaar Richard Timmers van speciaalzaak Miries voor leeftijd-kado’s zag dat de zaken wat minder gingen, besloot hij zijn onderneming uit te breiden met een webshop en vervolgens een mobiele pizzaverkoop. Nu verricht hij ook oogmetingen in zijn winkel.

 Deze Eyelovebrillen zijn verkrijgbaar in ruim 145 verkooppunten in het land, veelal bij drogisterijen. Timmers is de eerste eigenaar van een kadoshop die oogmetingen verricht en brillen verkoopt met de shop-in-shop formule van Eyelove. 

Combiineren

Het combineren van verschillende concepten is dé toekomst voor ondernemers, zegt hij. Consumenten gaan er wel aan wennen. Het is een manier om het hoofd boven water te houden. Een modezaak waar klanten ook koffie kunnen drinken en tijdens lunchtijd een broodje erbij eten: waarom niet? Ondernemers moeten die vrijheid krijgen. Zo houden ze hun onderneming draaiende.”

Koopgedrag

De combinatie van winkelconcepten is voor hem een noodzaak, benadrukt hij. “Voorheen was ik met één ding bezig: de winkel.  Nu moet ik drie, vier dingen ondernemen om dezelfde omzet te creëren. De omzet is gedaald na de crisis. De oorzaak? Het koopgedrag van mensen is veranderd. Ze zijn snel verzadigd. Het wordt steeds moeilijker om ze te verrassen. Via internet hebben ze alles al gezien." 

Het winkelcentrum Thiemsbrug is een goede plek voor zijn onderneming, vindt Timmers.  "Hier is geen leegstand. Als er hier een winkelpand leeg komt te staan, komt er direct een andere winkel in of een combinatie van twee winkel. In het centrum rondom de Markt is dat wel anders.” 

Leegstand

Timmers kent het geklaag over de vele leegstaande panden en dalende bezoekersaantallen.  Maar hij doet er niet aan mee. "Het zijn de filiaalbedrijven van grote ketens die zijn verdwenen. Zelfs Blokker verdwijnt. Maar als je goed kijkt in de stad, dan zie je dat de kleine zelfstandigen er nog steeds zijn. Dat is positief. En Hengelo heeft heel veel mooie speciaalzaken. Kijk naar de Wemenstraat."

Kansen

De huidige leegstand in het centrum biedt juist kansen, vindt Timmers. “Voor Hengelo is dit hét moment voor een kentering. De gemeente moet voor zorgen dat zich meer speciaalzaken en kleine ambachtelijke zaken vestigen in de binnenstad. Van notenbar tot modezaakjes. Daarmee kan Hengelo zich onderscheiden als stad met een dorpse uitstraling. Dan heb je kans dat bezoekers uit omliggende plaatsen en zelfs uit Enschede naar Hengelo komen om te winkelen.” 

Ook het idee om kleine outletwinkels van gerenommeerde merken in de lege panden te vestigen, spreekt hem aan. Het plan werd in deze serie 'Dossier Binnenstad' gelanceerd door prof.dr. Gert-Jan Hospers, economisch geograaf aan Universiteit Twente en expert op het gebied van stedelijke ontwikkeling. Timmers: “Zaak is dat de gemeente beslissingen neemt en doorpakt.”

Meer horeca

De creatieve ondernemer heeft zelf ook enkele tips: “Nog meer horeca in de binnenstad. Meer lunchzaken bijvoorbeeld. En verder: auto’s terug op de Markt. Sinds  het plein is vernieuwd, is de ellende begonnen. Eerst waren de tegels te glad. En nu is de marktplein kaal en grijs en staan de winkels aan de Markt leeg. Mijn idee is dat mensen het niet prettig vinden om voor een kort bezoek aan de stad de auto in de parkeergarage te zetten. Biedt ze de mogelijkheid om, behalve op de marktdagen, hun auto op de Markt te parkeren om in de stad te gaan winkelen. Je zult zien dat de bezoekersaantallen dan weer aantrekken." 

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.