De vakjury wordt geleid door designchef Laurens van den Acker
Volledig scherm
De vakjury wordt geleid door designchef Laurens van den Acker © Renault

Renault daagt Nederlanders uit om de auto van de toekomst te ontwerpen

Renault daagt het Nederlandse publiek uit om de auto van de toekomst te ontwerpen. Drie finalisten zien hun toekomstvisie verwezenlijkt in een professionele schets door het designteam van de autofabrikant. De winnaar mag een jaar lang gratis elektrisch rijden in de nieuwe Renault Zoe.

De designwedstrijd richt zich op 2030, een jaar waarin veel auto's waarschijnlijk elektrisch, zelfrijdend en volledig met internet verbonden zullen zijn.  Alle inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury onder leiding van Laurens van den Acker, de Nederlander die het design bij Renault leidt. De winnaar wordt tijdens de Dutch Design Week (DDW, van 19 tot 27 oktober) bekendgemaakt. Meer informatie is te vinden op de website van de ontwerpwedstrijd ‘Design de Auto van de Toekomst’.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.