Volledig scherm
Bob Gevers. © Marco De Swart

Column Bob Gevers over Hengelo Fietsstad 2018

Hoe denkt de lokale afdeling van de Fietsersbond het in vredesnaam voor elkaar te spelen om Hengelo te laten uitroepen tot Fietsstad 2018? Elke fietser kan achteloos een trits uiterst merkwaardige situaties aanwijzen die hem voor grote raadsels plaatsen. Hengelo is na Zwolle ook de Overijsselse gemeente met de meeste meldingen van fietsproblemen, zoals onoverzichtelijke kruispunten, slecht onderhouden fietspaden en defecte stoplichten . Dat bleek begin vorig jaar uit een onderzoek van de Fietsersbond zelf.

Ik waarschuw dus maar vast: die titel gaan we niet in de wacht slepen. Of dat mede aan mij ligt weet ik niet, maar ik heb de vragenlijst in elk geval naar eer en geweten ingevuld. Daar zitten rare stellingen tussen. Bijvoorbeeld deze: op met auto’s gedeelde wegen fietst men prettig dan wel niet prettig. Daar heeft iemand die elke werkdag tijdens de spitsuren over de Torenlaan fietst, een geheel eigen mening over.

Aanvullende opmerkingen

Of neem deze: regenwater leidt op de fietspaden tot grote plassen of kleine of geen plassen. Ik weet niet of dat typisch Hengelo’s is, maar ik heb zelf de indruk dat er grote plassen ontstaan bij zware en langdurige regenval, en kleine plasjes bij kleine regenbuitjes. En dan was er nog een belangrijke afsluitende vraag: heeft u nog aanvullende opmerkingen over het fietsen in uw gemeente?

Jazeker. Die heb ik wel. Want er ontbreekt iets cruciaals tussen die dertig stellingen. Zo had je nmr. 27: in mijn gemeente zijn brommers en scooters op het fietspad heel hinderlijk of niet hinderlijk. Die zijn best hindelijk, maar waarom informeerde de fietsersbond niet of fietsers misschien ook last hebben van e-bikers. Want ja, daar hebben we absoluut last van!

Ze jagen hier als gekken over de fietspaden. Als ambachtelijke zelftrapper zit je constant om te kijken of er niet weer eentje achterop komt. Het is net als op de Duitse autobahn: je rijdt 140, je wilt een vrachtwagen inhalen, je kijkt in je spiegeltje, er komt niks aan, je gaat naar links en dan hangt er ineens een vette BMW claxonnerend en zwaar in de remmen achter je. Nóóit zien aankomen!

Ebike-onvriendelijke gemeente

Fietsstad 2018 worden we niet, maar de plaatselijke afdeling van de fietsersbond had Hengelo wél mooi op de kaart kunnen zetten als de eerste ebike-onvriendelijke gemeente van Nederland. Of, anders gezegd, als een gemeente die welbewust voorrang geeft aan de belangen en de veiligheid van de ambachtelijke fietser.

Wellicht gaan die arrogante e-bikers dan ook eens een toontje lager zingen.Want dat zijn ze: arrogant. Ze zetten ons, gewone fietsers, neer als domme armoedzaaiers die tegen elke vorm van vooruitgang zijn. “Wat, heb jij nog geen ebike?” En let op dat neerbuigende toontje. Je zou ze de accu onder de bagagedrager wegtrekken. Maar dat lukt niet: ze zijn veel te snel.

Lui zijn ze ook. Ik heb een sympathieke collega – ik noem geen namen, maar hij zit in het presentatieduo van Hengeloos Peil – die nog geen 600 meter van de redactie woont. Maar toch elke dag op zijn elektrische fiets! Hij heeft niks met zijn benen, is nog lang niet zo oud als ik: en toch...

Hij heeft ook al twee aanrijdingen met fietsers gehad. De ene ging plotseling naar links en reed ook nog eens veel te langzaam, vertelde hij. Kijk, nu raken we de essentie: reed mijn collega misschien niet veel te hard? Maar zoiets komt absoluut niet op in een modaal ebike-hoofd: hún snelheid is de nieuwe norm.

Helmpjes

Doe daar eens wat aan, fietsersbond en gemeente, maak het ze moeilijk en onaantrekkelijk. Duw de e-bikers terug naar smalle fietsgootjes met rechtopstaande randen waar ze niet overheen kunnen zonder een smak te maken. Verplicht ze tot het inbouwen van snelheidsbegrenzers: maximaal 20 kilometer. Laat ze een dure ebike-rij-opleiding volgen, met uiteraard veel aandacht voor sociale vaardigheden. En verplicht ze tot het dragen van belachelijke helmpjes. Liefst met een knipperlichtje er bovenop.

Kortom, geef het rijwielpad weer terug aan ons, gewone fietsers. Van onze fietsersbond hoeven we niet op medewerking te rekenen. Die verloot zelfs een ebike onder de deelnemers aan de competitie Fietsstad 2018. Dan weet je wel aan welke kant ze staan. Dat gaat net als met de ANWB, die ooit begon als Algemene Nederlandse Wielrijders Bond, maar die al snel leuker speeltje ontdekte.

Tijd voor het oprichten van de E.B.A.Z: de Enige Bond voor Ambachtelijke Zelftrappers. Meldt u zich massaal als lid!

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.