In gesprek met hoofdredacteur Martha Riemsma: ‘Tubantia is al lang niet meer alleen van papier’

Achter de SchermenOnlangs was ik in Antwerpen en voor het eerst in het fonkelnieuwe kantoor van DPG Media, ons Belgische moederbedrijf. We kwamen bijeen met met hoofdredacteuren en directeuren uit België, Nederland en Denemarken. Christian van Thillo, ceo van het bedrijf, praatte ons bij over hoe het gaat met onze media en nam ons mee in de plannen voor het komende jaar. Het is altijd fijn en goed om even uit de waan van de dag te stappen, tijd te nemen voor de grote lijn en zo weer eens even stil te staan bij de grote veranderingen die we doormaken als nieuwsmedia.

Hoe kijk je terug op 25 jaar geleden? 

Enschede - Martha Riemsma hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia / DPG Media
editie alle        Foto Carlo ter Ellen  DTCT   CTE20190529
Volledig scherm
Enschede - Martha Riemsma hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia / DPG Media editie alle Foto Carlo ter Ellen DTCT CTE20190529 © Carlo ter Ellen DTCT

Het is inmiddels alweer 25 jaar geleden dat de eerste websites van kranten in Nederland het licht zagen. Onze collega’s van het Eindhovens Dagblad waren pioniers; zij blikten recent terug op hun eerste schreden op het ‘World Wide Web’ en lieten zien hoe hun website er anno 1995 uit zag. Het is bijna niet meer voor te stellen, een grijzige achtergrond, grote ‘knoppen’ voor de navigatie, afbeeldingen in matte kleuren - allemaal vierkant, want andere vormen gingen nog niet…Het roept gelijk de associatie op met het krassende gekraak van het modem waarmee je via de telefoonlijn verbinding maakte met het internet. Toen 100 keer zo langzaam als nu.

Wat is er veranderd?
Na een kwart eeuw kunnen we dus al lang niet meer spreken van ‘nieuwe’ media; sterker nog, naast het krantenvak, zitten we dus ook al 25 jaar in het vak van online media. En al die jaren zijn we - niet alleen wij, maar kranten over de hele wereld - op zoek naar de beste manier om online media succesvol te integreren in ons aanbod aan u, als volger van het (regionale) nieuws. Niet in plaats van de krant, maar naast de krant. En niet gratis, maar bij voorkeur betaald, zodat we straks een nieuwe generatie jonge lezers aan ons verbinden die ook bereid is om te betalen voor regionaal nieuws, maar dan via de mobiele telefoon.

Hoe gaat Tubantia hiermee om? 

Een grote uitdaging voor elke redactie, waarin de krant en het papier zo lang leidend zijn geweest, nog steeds zo belangrijk zíjn en we tegelijkertijd ook een heel nieuw spel onder knie moesten krijgen zonder dat we precies wisten of het wel toekomstbestendig zou zijn. We zijn inmiddels een heel eind op weg, want naast de ruim 200.000 mensen die dagelijks Tubantia op papier lezen, zijn er nu ook elke dag ruim 200.000 mensen die ons online of via onze app weten te vinden. Het zijn duizelingwekkende aantallen.

Zien lezers in dat journalistiek ook geld kost? 

En het echt goede nieuws is dat steeds meer mensen bereid zijn te betalen voor online nieuws. Niet alleen bij ons worden tegenwoordig volop online premium abonnementen afgesloten, maar wereldwijd zien we de trend dat mensen inzien dat journalistiek de moeite waard is om voor te betalen, ook digitaal. Een trend die ons in België van de week optimistisch stemde. Niet in de laatste plaats omdat uit recent onderzoek blijkt dat ook de jongere generaties steeds vaker sociale media verruilen voor websites van serieuze nieuwsmedia als bron voor nieuws. Kwaliteit is daarbij het sleutelbegrip.

Het blijft een spannende tijd, maar het lijkt er zo langzamerhand op dat we aanbeland zijn in een tijdperk waarin we kunnen spreken van een omslag. En dat motiveert ons alleen maar nog meer om elke dag de best mogelijke krant én best mogelijk site te maken.

  1. Fotojournalist Carlo ter Ellen: ‘Hier moet een goede foto aan voldoen’
    Achter de Schermen

    Fotojourna­list Carlo ter Ellen: ‘Hier moet een goede foto aan vol­doen’

    ENSCHEDE - Elke dag opnieuw gaan fotografen van Tubantia op pad om voor de lezers vast te leggen wat er in de regio gebeurt. Per jaar coveren ze ruim 10.000 onderwerpen. Waar moet een goede foto aan voldoen? Worden er weleens foto’s door de krant geweigerd? En welke rol speelt ethiek eigenlijk bij fotografie? Carlo ter Ellen, coördinator beeld en fotojournalist bij Tubantia, geeft uitleg over het fotobeleid.