Lucien Baard (r) en Ger Dijkstra met de extra editie van De Twentsche Courant Tubantia na de vuurwerkramp in Enschede, op 13 mei 2000.
Volledig scherm
Lucien Baard (r) en Ger Dijkstra met de extra editie van De Twentsche Courant Tubantia na de vuurwerkramp in Enschede, op 13 mei 2000. © Carlo ter Ellen DTCT

Zo gingen we op de redactie te werk op die dramatische dag 20 jaar geleden.

Achter de Schermen De krant doet verslag van drama’s die de maatschappij schokken. Ze verzamelt feiten om geleidelijk de vraag te beantwoorden hoe het kon gebeuren. Tientallen medewerkers van De Twentsche Courant Tubantia wisten intuïtief dat ze die zaterdag 13 mei 2000 aan het werk moesten toen het vuurwerkbedrijf SE Fireworks ontplofte. Lees hier hoe we te werk gingen op die dramatische dag. „Dit is wat mensen van ons mogen verwachten”, zegt verslaggever Lucien Baard. „We kozen indringende foto’s, maar geen lijken”, zegt toenmalig adjunct-hoofdredacteur Ger Dijkstra.

  1. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  2. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.